Yhdysvaltain energiaministeriö on valinnut SSAB:n tutkimaan mahdollisuuksia fossiilivapaan teräksen tuotantoon Yhdysvalloissa

SSAB on valittu Yhdysvaltain energiaministeriön jopa 500 miljoonan USD:n avustusneuvotteluihin HYBRIT®-tuotantolaitoksen mahdolliseen rakentamiseen. Tuotantolaitos pystyisi tuottamaan fossiilivapaata rautaa käyttämällä vihreää vetyä fossiilisten polttoaineiden sijaan. Hankkeessa tutkitaan myös mahdollisuutta laajentaa SSAB:n Iowan Montpelierissa sijaitsevien terästuotantotoimintojen kapasiteettia ja kykyä, mukaan lukien uusiutuvan energian käytön lisääminen.

”Olemme iloisia , että energiaministeriö on valinnut meidän hankkeemme neuvotteluihin rauta- ja terästeollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämisen nopeuttamiseksi. Näemme markkinoilla suurta kiinnostusta kestäviin tuotteisiin, ja tämä projekti tarjoaa kriittisen mahdollisuuden vahvistaa etulyöntiasemaa tällä teollisuudenalalla Yhdysvalloissa,” sanoi SSAB Americas -divisioonan johtaja Chuck Schmitt.

Aloite antaisi SSAB:lle mahdollisuuden laajentaa kestävää kotimaista terästuotteiden toimitusketjuaan ja myös edistää Yhdysvaltojen uusiutuvan energian siirtymätavoitteita vastauksena Bipartisan Infrastructure Act- ja Inflation Reduction Act -lakeihin.

SSAB:n hallitus teki tammikuussa 2022 suuntaa-antavanpäätöksen yhtiön Ruotsin ja Suomen tuotantojärjestelmän muuttamisesta pääosin hiilidioksidipäästöttömäksi.

Vuonna 2021 SSAB alkoi tuottaa ja toimittaa pienempiä määriä fossiilivapaata terästä Pohjois-Ruotsissa sijaitsevan HYBRIT-pilottitehtaan kautta. Vuonna 2023 SSAB esitteli SSAB Zeron, joka pohjautuu kierrätettyihin raaka-aineisiin ilman fossiilisia hiilidioksidipäästöjä ja käyttää fossiilivapaata energiaa sen valmistukseen.

Lisätietoja:
Gunilla Hjalmarson, SSAB Head of External Communications, gunilla.hjalmarson@ssab.com, phone: 46 76 117 91 85
Anna Molin, SSAB press officer, anna.molin@ssab.com, +46 76 110 46 76

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö, joka rakentaa vahvempaa, kevyempää ja kestävämpää maailmaa lisäarvoa tuottavien terästuotteidensa ja -palveluidensa avulla. Yhteistyössä kumppaneidensa kanssa SSAB on kehittänyt SSAB Fossil-free™ -teräksen ja aikoo luoda fossiilivapaan arvoketjun kaivoksesta loppuasiakkaalle. Samalla poistamme suurelta osin oman toimintamme hiilidioksidipäästöt. SSAB Zero™, suurelta osin hiilidioksidipäästötön kierrätysteräkseen perustuva teräs, vahvistaa entisestään SSAB:n johtoasemaa ja kattavaa, raaka-aineesta riippumatonta kestävän kehityksen mukaista tarjontaamme. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. Tervetuloa matkallemme! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX ja YouTube.