SSK SUOMEN SÄÄSTÄJIEN KIINTEISTÖT OYJ:N SIIRTYMINEN IFRS-RAPORTOINTIIN

SSK Suomen Säästäjien Kiinteistöt-konserni siirtyi raportoinnissaan 1.1.2005 IFRS-standardien (International Financial Accounting Standards, IFRS) käyttöön. SSK-konsernin ensimmäinen IFRS-tilinpäätös laaditaan 31.12.2005 päättyvältä tilikaudelta. SSK-konsernin siirtymispäivä IFRS-standardeihin on 1.1.2004. SSK on soveltanut siirtymisessä IFRS 1-siirtymästandardia ja sen mahdollistamaa helpotusta yritysten yhteenliittymien kirjaamisessa. Oheinen taloudellinen informaatio on laadittu laadintahetkellä voimassa olevien IAS/IFRS-standardien mukaisesti. Tässä tiedotteessa esitetään IFRS-standardeihin siirtymisen vaikutukset siirtymispäivän taseeseen ja vuoden 2004 julkistetun tilinpäätöksen tuloslaskelmaan ja taseeseen, jotka on aiemmin esitetty suomalaisen tilinpäätöskäytännön mukaisesti (Finnish Accounting Standards, FAS). IFRS:ään siirtymisellä ei ole vaikutusta rahavirtalaskelmaan. Suomalaisen tilinpäätöskäytännön mukaiset laadintaperiaatteet sisältyvät SSK-konsernin vuoden 2004 vuositilinpäätökseen. Puolivuotiskauden 1-6/2005 IFRS vertailutiedot tullaan julkistamaan vuoden 2006 osavuosikatsauksen yhteydessä. IFRS-standardien käyttöönotosta aiheutuneet erot tai muutoin merkittävät laskentakäytäntöön vaikuttavat tekijät suomalaiseen tilinpäätöskäytäntöön verrattuna ovat seuraavat (numerointi viittaa täsmäytyslaskelmien vastaaviin kohtiin): (1) Sijoituskiinteistöt Sijoituskiinteistöt ovat kiinteistöjä, joita konserni pitää hallussaan hankkiakseen vuokratuottoja ja omaisuuden arvonnousua. SSK on valinnut sijoituskiinteistöjensä arvostusmenetelmäksi edelleen historialliseen alkuperäiseen hankintamenoon ja suunnitelman mukaisiin poistoihin perustuvan menetelmän. Myöhemmät perusparannukset aktivoidaan myös tasearvoon. Myös rakennusten hankintamenoon kohdistetut konserniliikearvot poistetaan vaikutusaikanaan poistoina ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Tilinpäätöksen liitetiedoissa esitetään tällöin erikseen sijoituskiinteistöjen käyvät arvot, jotka määritellään yhtiön omana laskentana. Laskentaperiaatteista ja niihin liittyvistä muuttujista hankitaan tarvittaessa ulkopuoliset arviot. Sijoituskiinteistöjen käypä arvo 1.1.2004 oli 5,2 MEUR niiden kirjanpitoarvon ollessa 3,1 MEUR, kun sijoituskiinteistöiltä edellytettävänä tuottovaatimuksena pidetään 9 %:n tuottoa. (2) Vuokrasopimukset SSK-konsernin ollessa vuokralle antajana kaikki kiinteistöjen vuokrasopimukset luokitellaan muiksi vuokrasopimuksiksi, ei rahoitusleasingsopimuksiksi, sillä kiinteistöihin liittyvät riskit ja hyödyt jäävät edelleen SSK:lle. Vuokratuotot kirjataan vuokrasopimusten mukaisesti tuloslaskelman liikevaihtoon pääsääntöisesti tasaerinä vuokra-ajan kuluessa. Vuokratuotot voivat myös olla sidottu vuokralle ottajan liikevaihtoon. 3) Uudelleen ryhmittelyt Aikaisemmin liiketoiminnan muissa tuotoissa esitetyt sijoituskiinteistöihin liittyvät muut kuin vuokratuottoveloitukset esitetään liikevaihdossa. Aikaisemmin aineettomissa hyödykkeissä esitetyt omistettuihin kiinteistöihin liittyvät liittymismaksut ja muut pitkävaikutteiset menot on siirretty aineellisiin hyödykkeisiin osaksi sijoituskiinteistöjä. 4) Muut sijoitukset Muut sijoitukset sisältävät SSK:n omistamat SSK Kauppakiinteistöt Oy:n osakkeet. Yhtiön tämän hetken omistus SSK Kauppakiinteistöt Oy:n osakekannasta on 100 %, mutta sitä ei ole yhdistelty konsernitilinpäätökseen SSK Kauppakiinteistöjen liikkeellelaskeman vaihtovelkakirjalainan ehtojen perusteella. Vaihtovelkakirjalainan ehdot mahdollistavat sen haltijalle 97,9 %:n osuuden SSK-Kauppakiinteistöt Oy:n osakekannasta 19.12.2017 saakka. SSK Kauppakiinteistöt Oy:n osakkeet arvostetaan SSK-konsernin taseessa hankintamenon suuruisena, vähennettynä mahdollisilla arvonalentumisilla, koska osakkeen hankintamenoa mahdollisesti suurempi käypä arvo ei ole luotettavasti määri-teltävissä. (5) Tuloverot IAS 12:n mukaan laskennallinen verovelka ja verosaaminen on lähtökohtaisesti kirjattava kaikista veronalaisista väliaikaisista eroista. SSK-konserni ei ole aikaisemmin kirjannut laskennallista verosaamista käyttämättömistä verotuksessa vahvistetuista tappioista ja liikearvon kohdistuksista kiinteistöihin, mutta IFRS-tuloslaskelmassa ja –taseessa nämä on kirjattu. Laskennallinen verosaaminen on kuitenkin kirjattu vain siihen määrään asti, kuin on todennäköistä, että tulevaisuudessa syntyy verotettavaa tuloa, jota vastaan väliaikainen ero voidaan hyödyntää. (6) Segmentti-informaatio SSK-konsernin omistamat sijoituskiinteistöt sijaitsevat Suomessa, joten maantieteellinen segmentointi ei ole perusteltua. Sijoituskiinteistöjen vuokratuotot tai niihin liittyvät muut tuotot koostuvat liike- ja toimistotiloista tai niihin liittyvistä palveluista, jolloin myöskään erillinen liiketoiminnallinen segmentointi ei ole tarkoituksenmukaista. SSK-konsernin liiketoiminta raportoidaan yhtenä segmenttinä. IFRS TÄSMÄYTYSLASKELMAT (kts. oheinen pdf-liite) SSK SUOMEN SÄÄSTÄJIEN KIINTEISTÖT OYJ Esa Haavisto Ilpo Pirilä JAKELU Helsingin pörssi, Keskeiset tiedotusvälineet Rahoitustarkastus