PUMAn klassikkotennari SUEDE sai uuden ilmeen Helsingissä

PUMAn ikoninen SUEDE on yhä tänäkin päivänä kaikkein tunnetuin PUMA ARCHIVE -tennari. Tarina alkoi CLYDE-koripallotossusta, joka muutti tennarikulttuurin ollen ensimmäinen kirkkaissa väreissä valmistettu mokkanahkainen koripallojalkine. Tuolloin suurin osa koripalloilijoista käytti vielä mustavalkoisia canvas-tossuja. Uusi villitys väreihin ja rohkeampaan muotoiluun NBA:ssa levisi pian myös kaduille PUMAn julkistaessa SUEDEn massamarkkinoille.

Kengän ottivat pian omakseen breakdance-kulttuuria edustavat B-boyt, minkä jälkeen se levisi kultti-ikoniksi myös monien muiden alaryhmien keskuudessa. SUEDE edusti tyyliä ja asennetta, eivätkä PUMA-fanit saaneet siitä kyllikseen. Englannin B-boy-yhteisö jopa järjesti kuukausittain kenkälähetyksiä Amerikasta Englantiin, missä kenkä ei tuolloin vielä ollut myynnissä. Jalkineita kutsuttiin nimellä STATES, sillä ne tulivat Yhdysvalloista. PUMA julkaisikin PUMA SUEDE -mallin uudella kylkeen tehdyllä STATES-kirjailulla tunnustukseksi underground-asiakaskunnalleen. Kenkä on kuuluisa kirkkaista väreistään, ylellisestä mokasta sekä moninkertaisesta, paksusta nauhoitustekniikastaan.

SUEDE-tennarit saivat uuden ilmeen Helsingissä viime viikolla, kun nuori ja palkittu muotoilija Heath Nash Etelä-Afrikasta vieraili tennariliike Popoissa. Heath Nash (s. 1977) on kestävän kehityksen palkittu nuori muotoilija, joka valmistui kuvanveistäjäksi Kapkaupungin yliopistosta vuonna 1999. Hänet on valittu vuoden nuoreksi muotoilijaksi sekä vuoden valaisinsuunnittelijaksi. Lisäksi hän on vastaanottanut vuoden nuori luova yrittäjä -palkinnon. Muoviroskaa ja korkealaatuista käsityötä yhdistävä valaisinsarja Other People`s Rubbish on palkittu Ecodesign-näyttelyissä Helsingissä ja Lontoossa.

Lisätiedot:

Sanna Hautala, Marketing Manager, PUMA Finland Oy

+358 20 198 5345, sanna.hautala@puma.com

Showroom medialle ja tuotekuvat:

Star Public Relations, Pohjoisesplanadi 33 A, 3. krs,

p. 09 622 4004 / Fanny Pihlström

PUMA

PUMA is one of the world’s leading sportlifestyle companies that designs and develops footwear, apparel and accessories.  It is committed to working in ways that contribute to the world by supporting Creativity, SAFE Sustainability and Peace, and by staying true to the values of being Fair, Honest, Positive and Creative in decisions made and actions taken. PUMA starts in Sport and ends in Fashion. Its Sport Performance and Lifestyle labels include categories such as Football, Running, Motorsports, Golf and Sailing. The Black label features collaborations with renowned designers such as Alexander McQueen, Yasuhiro Mihara and Sergio Rossi. The PUMA Group owns the brands PUMA, Tretorn and Hussein Chalayan.  The company, which was founded in 1948, distributes its products in more than 120 countries, employs more than 9,000 people worldwide and has headquarters in Herzogenaurach/Germany, Boston, London and Hong Kong. For more information, please visit www.puma.com.