Unella on keskeinen merkitys elämänlaadulle

Kylmän ja pimeän talven keskellä lepo ja palautuminen nousevat entistäkin tärkeämpään arvoon. Unella on keskeinen merkitys yleiselle hyvinvoinnille ja keskittymiskyvylle. Jokainen pystyy itse vaikuttamaan unensa laatuun ja näin myös kohentamaan terveyttään.

Unen laatu on ihmisen terveyden kannalta tärkeä tekijä. Hyvin nukutut yöt tuovat useita hyötyjä, joista keskeisimpiä ovat parempi yleiskunto ja pidempi elämä. Laadukkaat yöunet vaikuttavat positiivisesti myös suoritus- ja keskittymiskykyyn. Hästensin tavoitteena on seurata aktiivisesti uneen liittyviä tuoreita tutkimuksia, mikä on erittäin tärkeää korkealaatuisten sänkyjen valmistuksessa. Hästens tekeekin laajasti yhteistyötä monien eri alojen asiantuntijoiden kanssa.

– Hyvän unen määritelmä perustuu moneen eri tekijään kuten fysiologiseen unen syvyyteen, rytmiin ja yhtenäisyyteen, olotilaan heräämisen yhteydessä, päivävireyteen sekä sairauksien ja huonon voinnin ennaltaehkäisyyn. Muiden muassa stressittömyys, säännölliset uniajat, fyysinen aktiivisuus, päivänvalo ja makuuhuonepuitteet parantavat unta, kertoo Helsingin Uniklinikan uniterapeutti Susan Pihl, jolla on lähes kolmenkymmenen vuoden kokemus unitutkimuksen alalta.

Unenlaadun tärkeimmät määrittäjät

Unenlaadun kaksi tärkeintä määrittäjää ovat nukahtamisviive sekä unen oikea rytmi ja määrä. Mitä nopeammin nukahtaminen tapahtuu, sitä tehokkaammin keho hyötyy sängyssä vietetystä ajasta. Myös vartalon viilentyminen on nukahtamisen kannalta tärkeää. Hästensin sängyissä ilmanvaihto sujuu luonnonmateriaalien ansiosta helposti, ja näin myös ruumiinlämpö optimoituu ja valmistelee vartaloa tehokkaasti nukahtamista varten.

Unisyklien keskeytymisten minimoiminen sekä unen rytmisyys ja yhtenäisyys ovat tärkeitä seikkoja unenlaadun kannalta. Turhat liikkeet, kuten kääntyminen ja kieriminen, ovat haitaksi unen syvyydelle. Rauhalliseen uneen vaikuttavat sängyn tukevuus, rakenne ja oikea kiinteysaste. Koko kehoa ja sen ääriviivoja kunnolla tukeva sänky optimoi verenkiertoa ja estää näin unien keskeytymisen.

– Oikean sängyn valitseminen ei ratkaise kaikkia ongelmia, mutta se on hyvä alku. Olemme Hästensillä erittäin tietoisia laadukkaan unen merkityksestä terveellisen ja seesteisen elämän kannalta, kertoo Hästensin myyntipäällikkö Matti Jokitalo.

Liitteenä olevassa tiedotteessa esitellään kymmenen parasta univinkkiä sekä käytännönopas oikean sängyn valitsemisessa.

Katri Laakso, katri.laakso@starprgroup.com, 09 622 4004