Helsingin Stockmann uudistuu ja laajenee merkittävästi

STOCKMANN Oyj Abp LEHDISTÖTIEDOTE 4.10.2002 "Kaikkien aikojen Stockmann" Helsingin Stockmann uudistuu ja laajenee merkittävästi Pohjoismaiden suurin tavaratalo, Stockmannin päätavaratalo Helsingin keskustassa, kasvaa ja uudistuu vuosina 2003 - 2006. Kaupallista pinta- alaa syntyy lisää noin 10 000 neliömetriä. Tavaratalolle rakennetaan myös täysin uudet tavarankäsittely- ja huoltotilat sekä yhteydet uusiin asiakaspaikoitustiloihin. Projektille on annettu nimeksi "Kaikkien aikojen Stockmann". Tavaratalosta tulee uudistuksen myötä entistä viihtyisämpi ja mukavampi ostospaikka. Myymälätilat väljenevät, osastot laajenevat ja saavat uuden ilmeen. Liukuporras- ja hissiyhteyksiä lisätään ja tehostetaan, ja teknisiä järjestelmiä, kuten valaistusta ja ilmanvaihtoa, uusitaan ja parannetaan. Uusi valopiha Nykyinen keskusaula säilyy tavaratalon keskeisenä kokoavana tilana. Sen yläpuolella oleva avoin valopiha katetaan lasikatolla ja rakennetaan kerrosten 6 - 8 kohdalla uudeksi valokatteiseksi toriksi. Siten tavaratalossa tulee uudistustyön valmistuttua olemaan keskusaulan ja Argoksen aulan lisäksi kolmas, uusia ylimpiä myymäläkerroksia kokoava valopiha. Eri kerrosten toimintoja kehitetään. Ravintolatilat siirretään 6. kerroksesta 8. kerrokseen, johon syntyy koko kerroksen käsittävä uusi ravintolamaailma. Herkku laajenee Stockmann Herkku, joka toimii nykyisin kahdessa kerroksessa, uudistetaan yksitasoiseksi myymäläksi. Samalla uuden Herkun myyntipinta-ala kasvaa. Se ulottuu sekä Keskuskadun että Akateemisen Kirjakaupan alle. Asiakkaita varten louhitaan Mannerheimintien alle kolmeen tasoon uusi useita kiinteistöjä palveleva 600 auton paikoitushalli ja tavaratalon alle suuri huoltokeskus. Paikoitushalliin ajetaan Kalevankadulle rakennettavan ajoluiskan kautta, ja poistuminen on mahdollista myös nykyisen Eteläesplanadin luiskan kautta. Suunnitelmien mukaan huoltoliikenne siirtyy käyttämään Aleksanterinkadun alle louhittavaa huoltotunnelia, joka on yhteydessä Kluuvin huoltoyhteyksiin. Toteutuessaan huoltotunneli mahdollistaa Keskuskadun nykyisen ajoluiskan poistamisen, ja samalla paikoitus- ja huoltoliikenne poistuu Keskuskadulta. Tämä parantaisi merkittävästi Keskuskadun laatua ja kaupunkikuvaa sekä loisi edellytykset Keskuskadun muuttamiselle kävelykaduksi. Uudistustyöt tullaan tekemään siten, että tavaratalon toiminnalle aiheutuu mahdollisimman vähän häiriötä. Rakennuksen ylimmissä kerroksissa sijaitsevia Stockmann-konsernin hallintotoimintoja siirtyy yhtiön tiloihin Pitäjänmäelle. Merkittävä osa kaupunkikulttuuria Arkkitehti Sigurd Frosteruksen suunnittelema tavaratalo valmistui vuonna 1930, ja se on tärkeältä osaltaan ollut luomassa Stockmannin roolia Suomen vähittäiskaupan edelläkävijänä. Asemakaavalla suojeltu rakennus on myös merkittävä osa Helsingin kaupunkikulttuuria. Uudistus- ja laajennushanke on suunniteltu yhteistyössä mm. Helsingin kaupunginsuunnitteluviraston, Helsingin kaupunginmuseon ja Museoviraston kanssa. Laajennuksen jälkeen tavaratalon myyntipinta-ala on noin 50 000 neliömetriä. Helsingin Stockmann on jo nykyään 350 miljoonan euron vuosimyynnillään Euroopan kuudenneksi suurin tavaratalo, ja tämä asema vahvistuu entisestään laajennuksen myötä. Suuri tavaratalorakennus suunniteltiin alunperinkin siten, että sen tiloja olisi helppo muunnella ja laajentaa. Rakennuksen sisäisten laajennusten jälkeen rakennettiin liiketoiminnan edelleen kasvaessa Argos-laajennus, joka valmistui 1989. Tunnelin kautta yhteydessä varsinaiseen tavaratalorakennukseen ovat Keskuskadun vastakkaisella puolella omassa talossaan toimiva Akateeminen Kirjakauppa ja Rautatalossa sijaitseva nuorisomyymälä One Way. "Kaikkien aikojen Stockmann" -projektin laajennukset perustuvat pääosin arkkitehti Frosteruksen jo 1950-luvulla laatimiin hahmotelmiin. Stockmannin hallitus hyväksyi laajennus- ja uudistussuunnitelman 18.9.2002. Investoinnin arvo on noin 90 miljoonaa euroa. Suunnitelma liittyy laajempaan Helsingin keskustan kehittämishankkeeseen. Sen toteutuminen edellyttää Aleksanterinkadun huoltotunnelin rakentamista ja asemakaavan muutosta, joka on pantu vireille. STOCKMANN Oyj Abp Juhana Häme tiedotuspäällikkö Lisätietoja: Stockmannin toimitusjohtaja Hannu Penttilä, puh. (09) 121 5801 Stockmannin tavarataloryhmän johtaja Jukka Hienonen, puh. (09) 121 5230 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/04/20021004BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/04/20021004BIT00020/wkr0002.pdf