Kaupunkitaideteos Stockmannille Mannerheimintielle

Tiistain ja keskiviikon (30.-31.5) välisenä yönä noin kello 22-23 pystytetään Stockmannin laajennus-projektin työmaaparakkien seinälle Mannerheimintielle taiteilija Martti Aihan suunnittelema, Suomen oloissa ainutlaatuinen kaupunkitaideteos. Teos on 48 m pitkä ja yli 6 metriä korkea yhtenäinen, reikävinyylille painettu lakana. Suunnittelu työmaatukikohdan käyttämisestä kaupunkikuvan elävöittämisessä aloitettiin jo viime syksynä, ja kun kaupunkikuvaneuvottelukunta hyväksyi alustavan suunnitelman tammikuisessa kokouksessaan, Aiha Environments aloitti työn tuotannon. Teos koostuu Stockmannin museon vanhoista valokuvista ja kuvista tämän päivän tavaratalon tarjonnasta vapaasti muokattuina. Taideteos nostetaan paikalleen yöllä, jolloin raitiovaunut eivät liikennöi, sillä pystytyksen ajaksi joudutaan raitiovaunujen sähköjohtoja kannattelevat vaijerit irrottamaan. Kun lakana on paikallaan, siihen tehdään reiät vaijerien kiinnittämistä varten. Myös yksi kaista Mannerheimintietä suljetaan lakanan noston ajaksi. Aiha Environments on kuvanveistäjä Martti Aihan perustama yritys, jonka alana on hahmottaa ja kehittää esteettisesti ja kulttuurisesti toimivaa elinympäristöä. Rakennustyömaaestetiikassa Aiha Environments antaa kaupunkikuvaa usein häiritsevälle työmaalle uuden myönteisen olemuksen. Tämä kokemus voi jäädä elämään vielä rakennustyömaan poistumisen jälkeenkin. Taustaa Stockmannin Helsingin keskustan tavarataloon rakennetaan laajennusprojektin aikana vuosina 2006 – 2010 kaupallista pinta-alaa lisää noin 10 000 neliömetriä. Herkku-osaston pinta-ala kaksinkertaistuu ja uudistuva myymälä rakennetaan yhteen tasoon, joka ulottuu Akateemisen Kirjakaupan ja Keskuskadun alle. Vanhan valopihan yläpuolelle kerroksiin 6-8 rakennetaan yhteensä n. 1 500 neliötä uutta tilaa. Tavaratalon 8. kerrokseen tulee 950-paikkainen ravintolamaailma. Mannerheimintien alle louhitaan kolmikerroksinen 600 auton pysäköintilaitos, joka valmistuu loppuvuodesta 2008. Siihen saakka vanha parkkihalli on käytössä ja ajo sinne tapahtuu kuten ennenkin Keskuskadulta. Laajennuksen jälkeen tavaratalon myyntipinta-ala on noin 50 000 neliömetriä. Investoinnin arvo on noin 125 miljoonaa euroa. Lisätietoja: Stockmann/Kasvu-projektin yhteys- ja tiedotuspäällikkö Riitta Lassander, puh. (09) 121 5822 Martti Aiha, puh. + 358 40 576 2133. Lakanan on painattanut Wahlström Images Ky, puh. (09) 2211 310