STOCKMANN ALLEKIRJOITTANUT ESISOPIMUKSEN TAVARATALOSTA PIETARISSA

STOCKMANN Oyj Abp LEHDISTÖTIEDOTE 20.8.2002 klo 12.45 STOCKMANN ALLEKIRJOITTANUT ESISOPIMUKSEN TAVARATALOSTA PIETARISSA Stockmann Oyj Abp on allekirjoittanut esisopimuksen tavaratalon avaamisesta vuokratiloissa Pietarin keskustassa vuonna 2005. Hankkeen toteutuminen edellyttää esisopimuksen ehtojen täyttymistä ensi marraskuun loppuun mennessä. Stockmann ja saksalaisen, Frankfurtin pörssissä noteeratun yhtiön SPAG:n venäläinen tytäryhtiö ZAO Znamenskaja ovat allekirjoittaneet esisopimuksen Stockmannin tavaratalon avaamisesta Pietarin keskustassa ajanmukaisessa liikekeskuksessa, jonka kokonaispinta-ala on noin 25 000 neliömetriä. Se tulee sijaitsemaan keskeisellä paikalla Vostanija- aukiolla, Pietarin pääkadun Nevski Prospektin ja Vostanija-kadun kulmassa ja vastapäätä vilkasliikenteistä Moskovan rautatieasemaa. Viereistä Vostanija-metroasemaa käyttää 180 000 ihmistä päivässä. Jalankulkuliikenteen määräksi on laskettu 20 000 henkilöä tunnissa. Stockmannin tavaratalosta on suunniteltu liikekeskuksen ankkuria. Uuden tavaratalon pinta-ala tulee olemaan noin 8 000 neliömetriä viisikerroksisen rakennuksen neljässä kerroksessa. Noin 6 500 neliömetriä tästä on myyntipinta-alaa, johon on suunnitteilla täysimittainen Stockmann-tavaratalo. Muodin ja kodin tuotteiden lisäksi tavarataloon suunnitellaan myös Herkku-elintarvikeosastoa. Liikekeskukseen tulee Stockmannin tilojen lisäksi noin 17 000 neliömetriä muita vähittäiskaupan tiloja, joihin sijoittuvien myymälöiden määrän kaavaillaan olevan noin 50. Liikekeskuksen yhteyteen rakennetaan Pietarin keskustan ensimmäinen, noin 500-paikkainen pysäköintitalo. Rakennushankkeen rahoituksesta ja rakentamisesta vastaa vuokranantaja ZAO Znamenskaja, jonka toimenpiteistä riippuu lopullinen toteutusaikataulu. Stockmannin osuus investoinnista on noin 10 miljoonaa euroa. Tavaratalon avaamisajankohdaksi on suunniteltu vuotta 2005. Se tulee valmistuttuaan työllistämään noin 250 henkilöä, ja sen myyntitavoitteeksi on asetettu 40 miljoonaa euroa vuodessa. Hankkeen toteutuminen edellyttää esisopimuksen ehtojen täyttymistä 30.11.2002 mennessä. Tällä hetkellä Stockmannilla on Pietarissa muotimyymälä ja elintarvikeliike. Pietarin tavaratalo tulee olemaan samaa kokoluokkaa kuin Stockmannin Moskovassa vuodesta 1998 toiminut Smolenskajan tavaratalo. STOCKMANN Oyj Abp Hannu Penttilä toimitusjohtaja JAKELU Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/20/20020820BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/20/20020820BIT00500/wkr0002.pdf