Stockmannin Tavaratalo Ja Rautakirjan Elokuvateatteri Valmistuvat Riikaan Syksyllä 2003

STOCKMANNIN TAVARATALO JA RAUTAKIRJAN ELOKUVATEATTERI VALMISTUVAT RIIKAAN SYKSYLLÄ 2003 Stockmannin ja Rautakirjan yhteishankkeen rakennustyöt Latviassa etenevät suunnitellusti. Riian kaupungin omistamalle tontille Riian rautatieaseman viereen, osoitteeseen 13 janvara iela 8, valmistuu syksyllä 2003 kuusikerroksinen uudisrakennus, jonka peruskivi muurataan tänään. Hankkeen yhteisinvestointi on noin 24 miljoonaa latia (41 miljoonaa euroa), josta Stockmannin osuus on 14 miljoonaa latia (24 miljoonaa euroa) ja Rautakirjan 10 miljoonaa latia (17 miljoonaa euroa). Kiinteistön kokonaispinta-ala on noin 32 000 neliömetriä. Siihen sijoittuvat Stockmannin myyntipinta-alaltaan noin 11 000 neliömetrin suuruinen täysimittainen tavaratalo sekä Rautakirja-konserniin kuuluvan Finnkino Oy:n tytäryhtiön Baltic Cinema SIA:n 14-salinen elokuvakeskus, jossa on yhteensä 3 000 istumapaikkaa. Rakennukseen tulee myös ravintoloita ja muita oheispalveluita. Valmistuttuaan kohde työllistää noin 500 henkilöä. Hankkeen on suunnittelut latvialainen arkkitehtitoimisto Postform Projekts yhdessä suomalaisen arkkitehtitoimiston Arkkitehtikonttori Petri Pussinen Oy:n kanssa. Perustusvaiheen rakennustöistä on vastannut riikalainen rakennusliike BMGS. Kohteen pääurakoitsija valitaan heinäkuun aikana. Kiinteistön omien pysäköintitilojen lisäksi rakennetaan yhdystunneli viereiseen pysäköintitaloon. Tällöin asiakkaiden käytettävissä on yhteensä noin 450 pysäköintipaikkaa. Rautakirjalla on jo ennestään elokuvateattereita Latviassa, Liettuassa ja Virossa. Stockmannin tytäryhtiö Hobby Hall harjoittaa Latviassa postimyyntiä, mutta Stockmannin tavarataloille Latvia on uusi aluevaltaus. Tallinnassa Stockmannilla on tavaratalo, joka on myyntipinta-alaltaan ketjun toiseksi suurin. Lisätietoja: STOCKMANN Tavarataloryhmän johtaja Jukka Hienonen, puh. 050 388 9670 FINNKINO Toimitusjohtaja Timo Mänty, puh. 0400 712 836 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00570/wkr0002.pdf