• Lindex Group Oyj/

Stockmann ja HSY yhteistyöhön tekstiilien kierrättämiseksi - Uusi poistotekstiilipalvelu avattu neljässä Stockmannin tavaratalossa

Stockmann käynnistää poistotekstiiliyhteistyön Helsingin seudun ympäristöpalvelujen kanssa. Uusi palvelu mahdollistaa neljässä pääkaupunkiseudun Stockmannin tavaratalossa erilaisten tekstiilien kierrätyksen. Rikkinäiset sekä käyttö- ja korjauskelvottomat tekstiilit voi jatkossa tuoda tavarataloissa HSY:n keräyspisteille, joista tekstiilit ohjataan uudelleen hyötykäyttöön. Palvelun pilottikokeilu on käynnissä tammikuun alusta kesäkuun loppuun 2022. Stockmann haluaa pilotilla edistää muoti- ja tekstiilialan vastuullisuutta.

Stockmann tekee määrätietoista työtä vastuullisuustavoitteidensa toteuttamiseksi kaikilla painopistealueillaan. Kiertotalouden kasvava merkitys on yhä vahvemmassa roolissa ja osa Stockmannin kestävää liiketoimintaa. Helsingin seudun ympäristöpalvelujen kanssa aloitettu poistotekstiilipilotti on uusi konkreettinen askel kiertotalouden edistämisessä. Ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edistämisen ohella pilotti tukee myös kotimaista kiertotaloutta.

"Hienoa, että tekstiilikeräysmahdollisuus saatiin laajennettua tavarataloihimme. Haluamme olla mukana edistämässä muoti- ja tekstiilialan vastuullisuutta, joten yhteistyö Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kanssa on meille luontevaa ja erinomainen jatkumo kierrätyksen aktivoimiseksi", sanoo Stockmannin kiinteistöpalvelu- ja ympäristöpäällikkö Susanna Segercrantz.

Stockmann-konserni vastaa HSY:n pilotissa neljästä keräyspisteestä omissa tiloissaan neljässä eri tavaratalossaan pääkaupunkiseudulla: Stockmann Ainoa-kauppakeskuksessa Espoossa, Stockmann Itis-kauppakeskus Itäkeskuksessa, Stockmann Jumbo Vantaalla sekä Stockmannin tavaratalo Helsingin keskustassa. Kaikki keräykseen toimitetut poistotekstiilit lajitellaan, käsitellään ja hyödynnetään uusien tekstiilien raaka-aineena.

"On erinomaista tehdä yhteistyötä tässä hankkeessa Stockmannin ja tavaratalojen asiakkaiden kanssa. Keräyspilotin tavoitteena on tehdä poistotekstiilien kierrätyksestä mahdollisimman helppoa ja tuoda poistotekstiilien keräyspisteet lähemmäksi ja helpommin saavutettaviksi", kiittää HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen.

Tekstiilikeräyspisteiden poistotekstiilit tullaan käsittelemään ja hyödyntämään kotimaassa. Esikäsittelyn jälkeen hyödyntämiskelpoiset tekstiilit toimitetaan Paimioon, johon on avattu vuonna 2021 Pohjois-Euroopan suurin poistotekstiilien jalostuslaitos.

Laajennus Stockmannin kiertotaloutta edistäviin palveluihin

Poistotekstiilipilotin lisäksi Stockmannilla on jo entuudestaan esimerkiksi uusia kiertotaloutta edistäviä mallistoja valikoimissaan; erilaisia tuotteita, jotka on valmistettu esimerkiksi ylijäämäkankaista, merten muoviroskasta ja muista kierrätysmateriaaleista.

Lisäksi Stockmann panostaa tuotteiden elinkaaren pidentämiseen myös tavaratalojen palvelutarjonnassa muun muassa korjaus-, pesula-, ja suutaripalveluilla sekä henkilökohtaisella muotipalvelulla oman kestävän tyylin luomiseksi.

"Kiertotaloudessa tuotteiden ja materiaalien arvo säilytetään mahdollisimman pitkään ja jätteet sekä resurssien käyttö minimoidaan. Kiertotalous on monipuolinen toimintamalli ja sisältää kierrätyksen lisäksi materiaalin tehokkaan hyödyntämisen tuotesuunnittelussa, tuotteen elinkaarta pidentävät palvelut sekä tuotteiden uudelleenkäyttöön ohjaaminen esimerkiksi second hand -myynnin avulla Reloven ja Emmyn kanssa", sanoo Segercrantz.

HSY:n poistotekstiilipisteet – Mitä voin tuoda poistotekstiilikeräykseen

• Poistotekstiilikeräykseen kuuluvat rikkinäiset, virttyneet tai muutoin käyttökelvottomat vaatteet ja kodintekstiilit kuivina ja puhtaina. Pienet kuivat tahrat eivät ole este.
  • Vaatteet, kuten takit, housut, hameet ja paidat.
  • Muut kodintekstiilit, kuten lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat.
  • Tekstiilit toimitetaan tiiviisti suljettuun muovipussiin pakattuna poistotekstiilikeräystä varten tavarataloissamme sijaitseviin keräysrullakoihin.
  • Poistotekstiilin tuominen kauppakeskusten keräyspisteisiin on maksutonta.

Lue lisää: https://info.stockmann.com/info/tavaratalot/kierrata-poistotekstiilisi/

Susanna Segercrantz, kiinteistöpalvelu- ja ympäristöpäällikkö, Stockmann Oyj Abp, susanna.segercrantz@stockmann.com, 050 427 3983
Media Desk, Stockmann Oyj Abp, p. 050 389 0011

Media Desk, Stockmann Oyj Abp, p. 050 389 0011

Stockmann tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan valikoiman muodin, kauneuden ja kodin tuotteita ihanan arjen ja juhlan rakentamiseen. Inspiroimme asiakkaitamme tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja. Stockmannilla on 8 tavarataloa Suomessa ja Baltiassa sekä verkkokauppa stockmann.com. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta stockmanngroup.com.

Avainsanat: