• Lindex Group Oyj/

Stockmann mukana Itämeripäivässä – tavoitteena hillitä ilmastonmuutosta ja edesauttaa lajikirjon säilymistä Itämeressä

Stockmannin 160-juhlavuoden kunniaksi Itämeri on ollut konsernin merkittävä hyväntekeväisyyskohde yhdessä John Nurmisen Säätiön kanssa. Stockmannin toiminta-alue on Itämeren ympärillä, kun sen kahdeksan tavarataloa ja verkkokauppa palvelevat asiakkaita Suomessa, Virossa ja Latviassa. Kampanjavuosi huipentuu 25. elokuuta, jolloin vietetään Itämeripäivää. Itämeren suojelu liittyy Stockmannin tavoitteisiin hillitä ilmastonmuutosta ja edesauttaa lajikirjon säilymistä.

”On hienoa olla tukemassa tänä juhlavuonnamme John Nurmisen Säätiön tekemää tärkeää työtä meitä kaikkia yhdistävän Itämeren hyväksi. Haluamme yhdessä kertoa Itämeren merkityksestä sekä sen pelastamisen tärkeydestä. Kutsummekin kaikki asiakkaamme ja kumppanimme mukaan niin Suomessa kuin Virossa ja Latviassa tähän tärkeään hankkeeseen, ja viettämään Itämeripäivää kanssamme. Tarjoamme myös lahjoitusmahdollisuuden Itämeren pelastamiseksi tavarataloissamme ja verkkokaupassamme”, sanoo Henna Tuominen, Stockmannin viestinnästä, vastuullisuudesta ja sijoittajasuhteista vastaava johtaja.

Stockmannin yhteistyökumppani John Nurmisen Säätiö pelastaa Itämerta hankkeilla, joilla parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöongelmia, kuten rehevöitymistä ja luontokatoa. Hankkeet ovat usein kansainvälisiä, ja kansallisella tasollakin merkittäviä, laajalle alueelle vaikuttavia sekä toimenpiteitä, joilla Itämeren vointi paranee kerralla paljon. Niiden painopistealueena on Itämeren fosforikuormituksen vähentäminen esimerkiksi jätevesien puhdistamista tehostamalla, metsien ja viljelymaan kuormitusta vähentämällä tai kehittämällä kestävää kalastusta ja lisäämällä tietoutta Itämeriystävällisestä ruokavaliosta.

”Itämeren merkitys meille suomalaisille on monella tavalla tärkeä. Se on aina ollut portti kansainvälistymiseen, kaupankäyntiin ja maailmalle. Itämeriläisyys on osa identiteettiämme ja sitä me John Nurmisen Säätiössä haluamme vaalia. Kun meri tuntuu läheiseltä ja tärkeältä, sen hyvinvointiin halutaan kiinnittää enemmän huomiota. Stockmannin ja heidän asiakkaidensa tuella voimme jatkaa Itämeren pelastamista tehokkaasti sekä tiedonvälittäjänä että tehokkaiden pelastushankkeiden toteuttajana. Hankkeissamme muun muassa vähennetään merkittävästi Itämereen valuvaa ravinnekuormaa”, sanoo Annamari Arrakoski-Engardt, John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja.

Stockmannilla tehdään pitkäjänteistä vastuullisuustyötä

Stockmann on kehittänyt pitkäjänteisesti vastuullisuustyötään ja seuraa aktiivisesti toimintansa vaikutuksia. Osana sitä Stockmann on laskenut jo kymmenen vuoden ajan hiilijalanjälkensä ja pyrkinyt tavoitteellisesti vähentämään hiilidioksidipäästöjä valitsemalla valikoimiinsa vastuullisempia materiaaleja, hakemalla ympäristöystävällisiä ratkaisuja kuljetuksiin sekä parantamalla energiatehokkuutta, vähentämällä pakkausmateriaalien käyttöä ja edistämällä kiertotaloutta.

Stockmannin vastuullisuustyön kehittämisessä on nyt vuorossa tieteeseen pohjautuvien ilmastotavoitteiden määrittäminen SBTi-sitoumuksen mukaisesti. CO2-päästöjä hillitsevään aloitteeseen linkittyy myös hyväntekeväisyysyhteistyö John Nurmisen Säätiön kanssa ja tuki säätiön tekemälle tärkeälle työlle Itämeren pelastamiseksi.

”Toiminnallamme on vaikutusta ympäristöön. Kehitämme vastuullisuustyötämme ja toimintatapojamme kantaen oman vastuumme ja hillitäksemme aiheuttamiamme ympäristövaikutuksia. Esimerkiksi Itämeri on meille tärkeä elementti niin logistiikan, kaupankäynnin kuin hyvinvoinninkin osalta. Hyväntekeväisyystyössämme haluamme kiinnittää huomiota meille lähimmän meren hyvinvointiin, koska meret ovat merkittäviä hiilinieluja ja myös lajikirjon kannalta tärkeitä”, toteaa Tuominen.

Auta yhdessä ja lahjoita Itämeren hyväksi John Nurmisen Säätiölle Stockmannin kampanja-aikana 15.8.-11.9.2022:

-          Jokaisesta uudesta MyStockmann-sovelluksen käyttöönotosta Stockmann lahjoittaa John Nurmisen Säätiölle 0,20 euroa.

-          Jokaisesta myydystä Iittalan lintutuotteesta, Birds by Toikka Mother tai Birds by Toikka Baby, lahjoitetaan 30–50 euroa John Nurmisen Säätiölle. Nämä kyseiset linnut ovat erikoiserä ja niitä myydään Stockmannin tavarataloissa ja Iittalan myymälöissä sekä verkkokaupassa. Lahjoitettu summa riippuu myytävän linnun koosta.

-          Asiakkaiden on mahdollista lahjoittaa haluamansa summa suoraan John Nurmisen Säätiölle Stockmannin tavaratalojen kassoilla tai verkkokaupassa.

Lisäksi Stockmannin juhlavuoden merkkipäiviäkeräys Itämeren pelastamiseksi on voimassa vuoden 2022 loppuun.

John Nurmisen Säätiö on listannut hyviä arkisia tekoja Itämeren hyväksi nettisivuillaan, johnnurmisensaatio.fi/30, josta jokainen voi valita omaan arkeensa parhaiten sopivat teot.

Itämeripäivässä 25.8. näkyy hienosti meren merkitys meille kaikille. Elokuun viimeisenä torstaina Itämeripäivässä itämeriläisyyttä ja Itämerta juhlitaan John Nurmisen Säätiön johdolla monessa maassa, kaupungissa ja tapahtumassa.

Lahjoitukset Itämeren suojeluun:

Tili: FI06 1214 3000 1122 96
Maksun saaja: John Nurmisen Säätiö
Viite: 22000 00727

Lisätietoja

Henna Tuominen, viestintä-, vastuullisuus- ja IR-johtaja, Stockmann, p. 050 570 5080, henna.tuominen@stockmann.com

Annamari Arrakoski-Engardt, toimitusjohtaja, John Nurmisen Säätiö, p. 0400 477 878,
annamari.arrakoski-engardt@jnfoundation.fi

Stockmann Media Desk, puh. 050 389 0011

Stockmann tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan valikoiman muodin, kauneuden ja kodin tuotteita ihanan arjen ja juhlan rakentamiseen. Inspiroimme asiakkaitamme tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja. Stockmannilla on 8 tavarataloa Suomessa ja Baltiassa sekä verkkokauppa stockmann.com. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta stockmanngroup.com.

Vuonna 1992 perustetun John Nurmisen Säätiön tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Säätiö on kulttuuriteoistaan palkittu tiedon välittäjä ja merellisen sisällön tuottaja. Säätiön meriympäristöhankkeissa parannetaan Itämeren tilaa konkreettisilla, mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä vähentävillä toimilla. Työtä ohjaavat mitattavat tulokset ja vaikuttavuus.