• Lindex Group Oyj/

Stockmann myy Herkun Suomen liiketoiminnan S-ryhmälle – Stockmann Herkku -myymälät jatkavat kaikissa tavarataloissa

STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 30.6.2017 klo 8.30 EET

Stockmann ja S-ryhmä ovat sopineet Stockmann Herkun Suomen liiketoiminnan myymisestä S-ryhmän osuuskaupoille. Stockmann jatkaa itse Herkkujen liiketoimintaa Baltian maiden tavarataloissaan. Stockmann Herkut tarjoavat jatkossakin asiakkaille ensiluokkaista palvelua ja ainutlaatuisen laadukkaan valikoiman kaikissa Stockmannin tavarataloissa.

Kauppaan sisältyy Stockmann Herkun koko liiketoiminta Suomessa. Stockmann Herkun kuusi myymälää siirtyy HOK-Elannolle, Turun Osuuskaupalle ja Pirkanmaan Osuuskaupalle. Herkun ketjutoiminnot siirtyvät SOK:lle ja Stockmann Meals -ruokia valmistava Herkkukeittiö SOK:n tytäryhtiö Meira Novalle. Herkun koko Suomen henkilöstö, noin 800 työntekijää, siirtyy kaupan toteutuessa S-ryhmän palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä. Osuuskaupoista tulee Stockmann Real Estaten merkittävä yhteistyökumppani, kun ne aloittavat vuokralaisena Stockmannin omistamissa kiinteistöissä ja alivuokralaisina vuokratuissa tiloissa.

Kaupan toteutuminen vaatii Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän. Mikäli kilpailuviranomaisten hyväksyntä saadaan vuoden 2017 aikana, kauppa voisi toteutua 31.12.2017. Velaton kauppahinta on 27 miljoonaa euroa, joka maksetaan käteisellä kaupan toteutumisen yhteydessä. Kaupalla on Stockmannille noin 20 miljoonan euron positiivinen kassavirtavaikutus. Kaupasta kirjataan arviolta 3 miljoonan euron kertaluonteinen myyntivoitto. Kauppa parantaa vuodesta 2018 alkaen Stockmann-konsernin kannattavuutta.

”Kannattavan kasvun aikaansaaminen edellyttää Stockmannilta strategisia valintoja. Ruokakaupassa erityisesti hankinta- ja logistiikkatoiminnassa ovat vaikuttaneet Stockmann Herkkujen kilpailukykyyn. Stockmann Herkku yhdistää voimansa S-ryhmän kanssa, jolla on halu ja resurssit kehittää Herkkua siten, että asiakkaamme voivat jatkossakin asioida Suomen parhaissa ruokakaupoissa”, toimitusjohtaja Lauri Veijalainen sanoo.

"Päämäärämme on tehdä Herkuista S-ryhmän lippulaivamyymälöitä. Haluamme asettaa laadussa riman eurooppalaisen kärjen tasolle, ja tässä Herkun ammattitaitoinen henkilökunta on aivan keskeisessä roolissa. Meillä on heiltä paljon opittavaa”, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine toteaa.

Stockmann Herkun Suomen liikevaihto ilman Oulun tavarataloa oli 127 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja liiketulos oli -11 miljoonaa euroa. Näiden Herkkujen osuus Stockmann Retailin tuotemyynnistä oli 25 prosenttia vuonna 2016 ja 12 prosenttia koko Stockmann-konsernin tuotemyynnistä.

Retailin strateginen painopiste muotiin, kauneuteen ja kodintuotteisiin

Stockmann Retail -liiketoimintaan kuuluu kuusi tavarataloa ja stockmann.com-verkkokauppa Suomessa sekä kaksi tavarataloa Baltian maissa. Strategiansa mukaisesti Stockmannin omaa tuote- ja palveluvalikoimaa täydentävät kumppanit. Ne tarjoavat Stockmannin tavarataloissa mm. elektroniikan, kirjojen, lelujen ja korujen sekä jatkossa myös ruuan tuotevalikoiman.

”Huolellisen arvioinnin jälkeen Stockmann on päättänyt keskittyä Suomen tavaratalojen omassa toiminnassaan muotiin, kauneuteen ja kodintuotteisiin, joissa olemme Suomen huippuja ja joissa meillä on mahdollisuus saavuttaa entistä vahvempi markkina-asema. Nyt tehty päätös auttaa tavoitteessamme saavuttaa Stockmann Retailille positiivinen liiketulos vuonna 2018”, Lauri Veijalainen sanoo.

Stockmann Retail jatkaa Herkkujen liiketoimintaa Baltian tavarataloissa nykyisen mallin mukaisesti. Baltiassa ruuan osuus kokonaismyynnistä on suurempi kuin Suomessa, ja toiminta on kannattavaa. Elintarvikeostoista ja -liiketoiminnasta vastaavat Riian ja Tallinnan tavaratalojen osana toimivat paikalliset yksiköt.

Tulosennuste vuodelle 2017 pysyy ennallaan

Stockmann arvioi konsernin vuoden 2017 liikevaihdon laskevan myymäläverkoston ja tuotevalikoiman muutosten takia. Oikaistun liikevoiton odotetaan paranevan vuoteen 2016 verrattuna.

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuudet

Stockmann ja S-ryhmä järjestävät perjantaina 30.6.2017 klo 10.30 suomenkielisen lehdistötilaisuuden ravintola Savoyssa (Eteläesplanadi 14, 7. krs, Helsinki). Tilaisuudessa Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen ja SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine kertovat yrityskaupasta. Lisäksi paikalla on muita yhtiöiden johdon edustajia. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Stockmann järjestää analyytikoille ja sijoittajille perjantaina 30.6.2017 klo 13.00 englanninkielisen webcastin, jossa toimitusjohtaja Lauri Veijalainen ja viestintäjohtaja Nora Malin kertovat yrityskaupasta. Webcastiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista. Esitystä voi seurata osoitteessa stockmanngroup.com. Tallenne esitysmateriaaleineen on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Suomi: +358 (0)9 7479 0404
Ruotsi: +46 (0)8 5065 3942