Stockmann tavoittelee merkittävää ilmastopäästöjen vähentämistä

Stockmann-konserni on laatinut tieteeseen pohjautuvan ilmastosuunnitelman ja -tavoitteen, joka koskee koko konsernia ja arvoketjua. Konsernin tavoitteena on vähentää omassa toiminnassaan ja arvoketjussaan ilmastopäästöjä 42 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2022 tasosta.

Stockmann allekirjoitti Science Based Targets initiative (SBTi) -sitoumuksen syksyllä 2021. SBTi määrittelee selkeän polun ilmastopäästöjen vähentämiseen Pariisin sopimuksen mukaisesti. Stockmann lähetti lokakuun lopussa sitoumuksen mukaisesti laaditun ilmastosuunnitelman ja -tavoitteen SBTi:n asiantuntijoiden arvioitavaksi. Yhtiö arvioi, että SBTi hyväksyy yhtiön ilmastotavoitteen vuoden 2024 aikana.

”Vastuullisuus on Stockmann-konsernin ytimessä, ja kannamme vastuumme tuleville sukupolville. Tieteeseen pohjautuvan ilmastotavoitteen asettaminen ohjaa työtämme päästöjen vähentämiseksi ja luo pohjaa konsernin kestävälle kasvulle. Olemme jo aloittaneet ilmastosuunnitelmamme toteuttamisen Lindexissä ja Stockmann-tavarataloliiketoiminnassa”, Stockmann-konsernin toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge sanoo.

Isoimmat ilmastovaikutukset syntyvät myytävistä tuotteista

Stockmann-konsernin tavoite vähentää absoluuttisia ilmastopäästöjä 42 prosenttia vuoteen 2030 mennessä kattaa koko arvoketjun päästöt eli GHG-protokollan mukaiset scope 1, 2 ja 3 -päästöt. Lähtötaso on vuosi 2022, jolloin päästöt olivat noin 296 ktCO2e.

Yli kaksi kolmasosaa Stockmann-konsernin ilmastopäästöistä syntyy sen myymistä tavaroista ja palveluista. Muita merkittäviä päästölähteitä ovat kuljetukset, omissa toiminnoissa käytetty energia ja yhtiön myymien tuotteiden käytönaikaiset päästöt, jotka aiheutuvat esimerkiksi vaatteiden pesusta.

Ratkaisut löytyvät yhteistyöllä

Ilmastopäästöjen vähentäminen edellyttää yhteistyötä koko arvoketjussa, sillä yhtiön omien toimintojen osuus päästöistä on vain noin neljä prosenttia. Keskeisiä toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi ovat energiatehokkuuden parantaminen ja siirtyminen uusiutuvan energian käyttöön koko arvoketjussa sekä vähäpäästöisemmät kuljetusratkaisut. Lisäksi ilmastoystävällisempien materiaalien käytön lisääminen ja kiertotalouden edistäminen vähentävät päästöjä.

“Kannustamme kumppaneitamme koko arvoketjussa asettamaan tieteeseen pohjautuvat ilmastotavoitteet. Yhdessä voimme vaikuttaa maapallon tulevaisuuteen”, Susanne Ehnbåge sanoo.

Maija Ikävalko, vastuullisuuspäällikkö, Stockmann, puh. 050 436 0675
Anna-Karin Dahlberg, vastuullisuusjohtaja, Lindex, puh. +46 31 739 5253