• Lindex Group Oyj/

Syksyn ja talven 2022 muoti on rento, mutta näyttävä - kuluttajat odottavat valmistajilta pitkäikäisiä tuotteita

Syksyn ja talven muoti on nyt rentoa ja näyttävää. Pehmeät neuleet ja asusteet puetaan runsaskuosisten mekkojen kanssa ja yhdistetään paksupohjaisiin kenkiin sekä muhkeaan toppatakkiin tai tikattuun liiviin. Värimaailma koostuu syvistä, hehkuvista väreistä ja klassisista kuoseista, kertovat Stockmannin tänään julkaisemat tuoreet syksyn ja talven 2022 trendit. Vahvana suuntauksena jatkaa aiempien vuosien tapaan vastuullisuus: kuluttajat haluavat nauttia muodista, mutta varmistavat samalla, että vaatteiden ekologinen ja sosiaalinen jalanjälki ovat kestävällä tasolla.

Syksyn 2022 mallistot saapuvat Stockmannille parhaillaan. Nyt sekä ulko- että sisävaatteissa panostetaan laatuun, mukavuuteen ja tyylikkyyteen. Myös koronapandemia-aika näkyy yhä syksyn mallistoissa, joissa tulee olemaan paljon pehmeitä materiaaleja sekä joustovyötäröitä niin vapaa-ajalla kuin formaalimmassakin pukeutumisessa. Muodin syys- ja talvimallistojen fokuksessa jatkavat myös kiertotalous ja vastuullisuus.

”Kuluttajat odottavat valmistajilta pitkäikäisiä, jälleenmyyntiarvonsa säilyttäviä tuotteita. Tämä näkyy selvästi myös tämän syksyn ja talven mallistoissamme laadukkaina materiaaleina, kätevinä yksityiskohtina sekä panostamisena tuotteen kestävyyteen. Syksyn ja talven muodissa on lisäksi paljon mukavuusajattelua ja mukavuus onkin tullut jäädäkseen”, kertovat Stockmannin naisten muodin kategoriajohtaja Maiju Niskanen ja miesten, lasten ja urheilumuodin kategoriajohtaja Riku Lyly.

Monet tulevan kauden tuotteista on suunniteltu monikäyttöisiksi; sama vaate sopii hyvin niin kotioloihin kuin ihmisten ilmoille. Mallistot kestävät tyylillisesti ja laadullisesti aikaa, ja ovat yhdisteltävissä asuihin, myös eri sesongeissa.

”Tänä päivänä arvostetaan esimerkiksi mahdollisuutta korjata, muokata ja kierrättää vaate sen eliniän pidentämiseksi. Tähän toiveeseen olemme halunneet Stockmannilla vastata tarjoamalla asiakkaillemme laadukkaiden brändien ja pitkäikäisten tuotteiden lisäksi erilaisia ompelu- ja vaatteiden kierrätyspalveluita yhteistyökumppaneidemme kanssa, kuten Reloven, Emmyn ja HSY:n kanssa”, kertoo Niskanen.

Syksyn väreissä nähdään hehkuvaa pinkkiä, punajuuren sävyjä ja leijonan keltaista

Syksyn ja talven naisten muoti on rentoa, mutta tyylikästä ja näyttävää. Hehkuvia, mausteisia värejä ja klassisia kuoseja voi yhdistää helposti kirkkaisiin sävyihin, kuten hehkuvaan pinkkiin ja viileään laventeliin. Myös näyttävät kirkkaan pinkit asusteet päivittävät tyylin helposti uuteen kauteen. Kaunis punajuuren sävy tarjoaa maltillisemman vaihtoehdon räväkälle pinkille.

”Omaa tyyliä voi päivittää kätevästi vaikkapa pehmeillä asusteilla, kuten trendikkäällä neulehupulla, pirteällä huivilla tai pörröisellä pipolla. Tänä talvena ulkovaatteissa muhkeat toppatakit ovat edelleen trendin harjalla. Lisäksi tikkikankaat ovat yhä pinnalla. Moneen taipuva tikki toimii niin asusteissa kuin takeissa ja liiveissä. Housut ovat leveälahkeisia ja linjat soljuvia. Monissa vaatteissa
nähdään isoja huomion herättäviä taskuja”, kertoo Niskanen.

Miesten syystyylin perusta syntyy hyvistä klassikkotuotteista. Ajattomat ja laadukkaat vaatteet ovat
vastuullinen valinta ja säilyvät vaatekaapin kulmakivinä sesongista toiseen.

”Yhdistelemällä perusvaatteita uudella tavalla luot tyylin, jossa on paljon tuttua ja
jotakin uutta. Panosta laadukkaisiin materiaaleihin, viimeisteltyihin yksityiskohtiin ja hyvään istuvuuteen. Kerrospukeutuminen on enemmän kuin sallittua”, vinkkaa Lyly.

Paitatakki on edelleen valinta sesongeista riippumattomaan pukeutumiseen sekä yhdistyy helposti
lämpimään neuleeseen ja rentoon toppaliiviin. Trendikkäät harmaan sävyt näkyvät nyt myös miesten syysmuodissa. Harmaan sävyjä voi yhdistää herkullisiin syksyn väreihin, kuten leijonan keltaiseen, lämpimään oranssiin ja tumman vihreään.

Liitteenä Stockmannstyle-trendikatsaus syksyn ja talven 2022 muodista.

#Stockmannstyle-trendiraportti ilmestyy keväisin ja syksyisin. Syksyn trendiraportti julkaistaan syyskuussa 2022. Raporteissa tarkastellaan muodin trendejä globaalien megatrendien kautta. Lisäksi raportit perustuvat globaaliin trendidataan, Stockmannin asiakas- ja myyntidataan sekä asiantuntijahaastatteluihin ja tavarantoimittajilta saatuihin trenditietoihin.

Maiju Niskanen, kategoriajohtaja (naiset, muoti), Stockmann, puh. 040 704 0314, maiju.niskanen@stockmann.com
Riku Lyly, kategoriajohtaja (muoti, miehet, lapset ja sport), Stockmann, puh. 050 593 2457, riku.lyly@stockmann.com
Stockmann Media Desk, puh. 050 389 0011, info@stockmann.com

Stockmann tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan valikoiman muodin, kauneuden ja kodin tuotteita ihanan arjen ja juhlan rakentamiseen. Inspiroimme asiakkaitamme tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja. Stockmannilla on 8 tavarataloa Suomessa ja Baltiassa sekä verkkokauppa stockmann.com. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta stockmanngroup.com.