Lehdistötiedote: Stora Enso laajentaa sähköistä metsäasiointia

Stora Enso lisää sähköistä asiointia puukaupassa ja siirtää rutiiniluontoisia metsäasioita verkkoon.

Metsänomistajat voivat jatkossa muun muassa hyväksyä puukaupan mittaustodistuksen sähköisesti. ”Metsäalalla sähköisen asioinnin kehitys on ollut varsin verkkaista. On luonnollista, että osa metsänomistajista haluaa hoitaa myös metsäasioita helposti ja nopeasti netissä. Tämän vuoksi haluamme tarjota heille laadukkaat sähköiset palvelut”, Stora Enso Metsän markkinointipäällikkö Mikko Utunen kertoo.

Puukaupan mittaustodistuksia tehdään Stora Ensossa vuodessa noin 40 000 - 50 000. Tavoitteena on, että lähivuosina reilu kolmannes mittaustodistuksista hyväksytään sähköisesti. Mittaustodistuksella Stora Enso ja metsänomistajat toteavat puukaupan päättyneeksi ja kaikki sovitut asiat tehdyksi. Sähköinen palvelukanava sopii myös metsänhoitoyhdistysten toimihenkilöille asiointiin Stora Enson kanssa.

Stora Enso panostaa metsänomistajien henkilökohtaiseen palveluun. Sähköisen asioinnin lisääminen vapauttaa Stora Enson henkilöstön aikaa keskusteluihin metsänomistajien kanssa ja metsäasioiden suunnitteluun. Halutessaan metsänomistajat voivat edelleen hoitaa asioinnin myös perinteisesti paperilla.

Metsänomistaja voi jättää puukaupparahat Tähtitilille®, jonka hallinnointi luonnistuu niin ikään sähköisesti. Tällä hetkellä reilu kolmannes Tähtitilin nostoista ja jatkosopimuksista hoidetaan sähköisesti. Näiden lisäksi Stora Enson verkkopalveluihin kuuluvat ajantasainen metsäsuunnitelma, oman puukaupan seuranta ja verokirjanpito. ”Tavoitteenamme on, että ensi vuonna metsänomistaja voi halutessaan hyväksyä kaikki puukaupan asiakirjat sähköisesti, mukaan lukien puukaupan aloittavan kauppakirjan”, Mikko Utunen jatkaa.

Sähköinen asiointi hoidetaan Stora Ensossa eMetsä®-verkkopalvelun kautta. Siellä tunnistautuminen onnistuu lähes kaikilla suomalaisilla pankkitunnuksilla.

Esa Ojala, ostojohtaja, Stora Enso Metsä, puh. 0400 254 690
Mikko Utunen, markkinointipäällikkö, Stora Enso Metsä, puh. 040 733 3722
Susanna Rissanen, viestintäjohtaja, Stora Enso Metsä, puh. 040 594 2832

www.storaensometsa.fi
www.storaenso.com

Stora Enso on paperi, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2011 oli 11,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

Stora Enso Metsä toimittaa puuraaka-aineen yhtiön suomalaisille sellu- ja paperitehtaille sekä sahoille. Tavoitteena on taata häiriöttömät puutoimitukset tehtaille ympäristötietoisesti kestäviä menetelmiä käyttäen. Stora Enso Metsän palveluksessa on noin 650 henkilöä ja alihankkijoina noin 400 kone- ja autoyrittäjää.