Toimistoavauksia ja lisää osaajia: Stora Enso kasvattaa puunhankintaa Pohjois-Suomessa

Stora Enso vahvistaa puunhankintaorganisaatiotaan Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa.

Stora Enso avasi vuodenvaihteen tienoilla Pohjois-Suomessa yhteensä neljä uutta hankintatoimistoa: Limingassa, Kuusamossa, Ristijärvellä ja Sotkamossa. Lisäksi yhtiön asiantuntijaorganisaatioon palkattiin yhteensä 12 uutta kasvoa. He ostavat puuta ja auttavat metsänomistajia esimerkiksi metsänhoitopalveluiden hankkimisessa ja sukupolvenvaihdosten suunnittelussa.

Uudet metsäasiantuntijat toimivat seuraavilla paikkakunnilla: Kuusamo, Liminka, Pudasjärvi, Puolanka, Pyhäjärvi, Ranua, Ristijärvi, Sodankylä, Sotkamo. Rekrytointien jälkeen Pohjois-Suomen hankinta-alueella on yhteensä jopa 50 metsäasiantuntijaa metsänomistajien tukena metsäasioissa.

Stora Ensolla on monta hyvää syytä ottaa lisää osaajia töihin.

– Pohjois-Suomen alueella on runsaasti hyvää metsää. Luonnonvarakeskuksen tekemästä valtakunnallisesta metsäinventoinnista ilmenee, että alueella olisi mahdollisuuksia lisätä hakkuita kestävästi vielä noin viisi miljoonaa kuutiota – samalla metsistä ja niiden tulevaisuudesta huolta pitäen, sanoo Stora Enso Metsän aluejohtaja Esa Ojala.

Toinen näkökulma lisärekrytointeihin on luonnon arvaamattomuus. Viime talvi alkoi märissä olosuhteissa ja pahimmillaan metsäkoneet upposivat pehmeään maahan. Puunkorjuu takkusi monilla paikkakunnilla. Henkilöstölisäyksillä Stora Enso pystyy kartuttamaan puuvarantoa ja siten entistä paremmin varmistamaan puuhuoltosuunnitelmiensa toteutumisen.

Kolmanneksi yhtiö kykenee rekrytointien avulla palvelemaan entistä paremmin alueen metsänomistajia henkilökohtaisesti ja huolehtimaan heidän kanssaan metsien hyvinvoinnista.

– Olemme ottaneet vuoden 2018 aikana käyttöön uusia digitaalisia palveluita, joita kehitämme jatkuvasti. Tällainen on esimerkiksi Virtuaalimetsä, jossa metsänomistaja näkee omasta metsätilastaan kolmiulotteisen simuloidun kuvan. Sähköisen asioinnin rinnalla panostamme myös henkilökohtaiseen palveluun. Pohjoiset metsät tarjoavat monta ratkaisua tulevaisuuden kysymyksiin ja puusta tehdyille uusiutuville tuotteille on menekkiä maailmalla, kertoo Esa Ojala.

Stora Enso hankkii Pohjois-Suomesta puuta lähinnä Kemin Veitsiluodon tehtaalle ja Oulun tehtaalle. Stora Enson puunhankintaan on rekrytoitu viimeisen vuoden aikana yli 30 uutta henkilöä. Yhtiön puunhankinnassa työskentelee yhteensä 500 henkilöä ympäri Suomea.

Lisätietoja: Satu Härkönen, Stora Enso Metsän viestintäjohtaja, puh. 040 832 7458, satu.harkonen@storaenso.com

Stora Enso Metsä toimittaa Stora Enson suomalaisille kartonki-, biomateriaali-, puutuote- ja paperitehtaille puuraaka-ainetta vuosittain yli 22 miljoonaa kuutiometriä. Stora Enso Metsä hankkii puita vain vastuullisesti hoidetuista metsistä. Stora Enso Metsä tarjoaa lisäksi metsänomistajille asiantuntemusta ja apua metsäasioihin koko metsän elinkaaren ajan. Stora Enso Metsän palveluksessa on 500 henkilöä ja yli 85 korjuu-, kuljetus- ja metsäpalveluyrittäjää alihankkijoina.