Innovatiivinen kierrätysteknologia toi Stora Ensolle Euroopan Unionin LIFE-ympäristöpalkinnon

Stora Ensolle ja sen yhteistyökumppani Alucha Recycling Technologiesille on myönnetty ”Best of the Best” LIFE-ympäristöpalkinto 2010. Euroopan Unionin myöntämän palkinnon tavoitteena on tuoda esiin positiivisesti ympäristöön vaikuttavia hankkeita. Stora Enso ja Alucha Recycling Technologies saivat palkinnon innovatiivisen kierrätysteknologian kehittämisestä ja siihen liittyvistä investoinneista Stora Enson Barcelonan-tehtaalla. Uusi teknologia erottelee muovi–alumiinipäällysteen kierrätetyistä nestepakkauskartongeista, jolloin sekä kuitu että alumiini voidaan käyttää uudelleen ja muovipäällysteestä voidaan tuottaa energiaa tehtaalla.

EU-jäsenmaiden edustajat kartoittivat yhteistyössä Euroopan komission DG Environment LIFE -yksikön kanssa parhaimmat hankkeet ja tekivät esivalinnan palkinnon saajaehdokkaista.

“Kuitupohjaiset nestepakkauskartongit ovat loistava pakkaustuote – raaka-aineena käytetään uusiutuvaa luonnon materiaalia, hiilijalanjälki on pieni ja kierrätettävyys helppoa”, Stora Enson Pakkaukset-liiketoiminta-alueen johtaja Mats Nordlander korostaa. “Teemme jatkuvasti työtä parantaaksemme tuotteidemme kierrätystä ja etsimme innovatiivisia tapoja pienentää ympäristövaikutustamme. Siksi olemmekin erityisen ylpeitä tästä EU:n osoittamasta tunnustuksesta.”

Stora Enson Barcelonan-tehdas käyttää raaka-aineena kierrätettyjä maito- ja mehupakkauskartonkeja Espanjasta, Ranskasta, Portugalista ja Isosta Britanniasta. Tehtaan kartonkilaatu perustuu useissa pakkausratkaisuissa käytettävään uusiokuituun.

Lue lisää projektista  www.projectclean.eu

Päivi Harju-Eloranta, ympäristöjohtaja, Pakkaukset, p. 02046 22520
Päivi Kauhanen, Suomen viestintäjohtaja, p. 02046 21292

www.storaenso.com/globalresponsibility

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.