Puu-Bo-talokonseptille jaettu ykkössija E2-puurakentamiskilpailussa

Kansainvälisen arkkitehtiryhmän suunnittelema Puu-Bo-talokonsepti on sijoittunut jaetulle ensimmäiselle sijalle ekologisuutta ja ekonomiaa painottavassa E2-puurakentamiskilpailussa. Stora Enson Puutuotteet edusti konseptissa teollisen valmistajan ja rakentamisen osaamista. Kilpailun tavoitteena oli kehittää ja esitellä teollisen muutoksen käynnistäviä puukerrostaloratkaisuja ja niihin liittyviä menetelmiä. Kouvolassa tiistaina 15. maaliskuuta julkaistut voittajat pääsevät neuvottelemaan puurakenteisen asuinkerrostalon toteutuksesta Kuusankoskella sijaitsevalle tontille Kymijoen rannalle.

Arkkitehtuuriltaan mielenkiintoinen Puu-Bo-kokonaiskonsepti perustuu täysin puupohjaiseen pilari-palkkiratkaisuun. Tuomariston mukaan Puu-Bo-konsepti vastasi parhaiten kilpailun tavoitetta yhdistää ympäröivien rakennusten ja tilan mahdollisuudet ekologisella tavalla. Kaikkiaan 15 000 m2 suuruinen puukerrostalokokonaisuus seurailee maiseman muotoja tarjoten erilaisia vaihtoehtoja omalla puutarhalla varustetuista huoneistoista aina upean näköalan kattohuoneistoihin. Konseptin moduulimainen rakenne tarjoaa ekologisia ja kustannustehokkaita mahdollisuuksia urbaanin monikerrosrakentamisen ohella myös pien- ja rivitaloihin. Moniin muotoihin taipuvat moduulit tuovat joustavia vaihtoehtoja myös tilasuunnittelulle, sillä jokainen niistä muodostaa oman itsenäisen yksikkönsä.

”Teollisesti toteutettava ja samalla energiatehokas puukerrostaloratkaisu, Puu-Bo, on erinomainen esimerkki tulevaisuuden urbaanista monikerrosrakentamisesta. Kilpailutyössä luotua uutta ja innovatiivista toteutustapaa tullaan jatkossa mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään ja yhdistämään niin omaan tuotekehitystyöhömme kuin kehittämäämme kustannustehokkaaseen monikerrosrakentamisen Urban MultiStorey™ -konseptiimme”, Puutuotteet-liiketoiminta-alueen johtaja Hannu Kasurinen toteaa.

Puu-Bo–konseptin kansainväliseen suunnitteluryhmään kuuluivat arkkitehdit Thomas Christoffersen ja Brian Yang, Bjarke Ingels Group, Tanska, diplomi-insinööri Manuel Vogler, Pirmin Jung Ingenieure für Holzbau AG, Sveitsi, arkkitehti SAFA Sanna Meriläinen, Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy, ja arkkitehti Vesa Peltonen, Vahanen Oy, Suomi, sekä diplomi-insinööri Janne Manninen, Stora Enso Puutuotteet.

Teollisen puutalorakentamisen käynnistämiseen tähtäävän E2-puurakentamiskilpailun järjestivät Kouvolan kaupunki, Metsäteollisuus ry Suomen Metsäsäätiö, Tekes, Sitra, KSS-Energia Oy ja Kymenlaakson liitto yhteistyössä Suomen Rakennusinsinöörien liiton RIL:n ja Suomen Arkkitehtiliiton SAFAn kanssa.

Valokuvia Puu-Bo-konseptista on saatavilla osoitteesta
Kopioi yllä oleva linkki selaimeesi.

Hannu Kasurinen, johtaja, Puutuotteet, p. 02046 21222
Janne Manninen, kehityspäällikkö, Puutuotteet, p. 050 563 7365
Päivi Kauhanen, johtaja, Suomen viestintä, p. 02046 21292

www.storaenso.com/woodproducts
www.clt.info

Stora Enso on maailmanlaajuinen paperi-, pakkaus- ja puutuotealalla toimiva yhtiö, jonka päätuotteet ovat sanomalehti- ja kirjapaperi, aikakauslehti- ja hienopaperi, kuluttajapakkauskartonki, teollisuuspakkaukset sekä puutuotteet. Stora Enso on toimialansa vastuullisin yhtiö, joka tarjoaa asiakkaille uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvia ratkaisuja. Tuotteet tarjoavat ilmastoystävällisen sekä hiilijalanjäljeltään pienemmän vaihtoehdon monille kilpaileville tuotteille, jotka on valmistettu uusiutumattomista materiaaleista. Stora Enso on listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin ja FTSE4Good-indeksiin. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

Stora Enso Puutuotteet tarjoaa ratkaisuja sekä rakennus- ja puusepänteollisuudelle että puutavarakaupalle. Stora Enso Puutuotteiden liikevaihto vuonna 2010 oli noin 1,6 miljardia euroa ja sen palveluksessa on 4 400 henkilöä 23:ssä Euroopan tuotantolaitoksessa sekä myynti- ja jakelutoiminnoissa ympäri maailman.