STORA ENSO: Hakkuukohteiden tarkastukset etenevät – ELY-keskukselle tehty yksi ilmoitus

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 28.8.2024 klo 16.00

Stora Enson korjuutyömaalla Kainuussa havaittiin torstaina 15. elokuuta ympäristövahinko, jota tutkitaan törkeänä luonnonsuojelurikoksena. Stora Enso on ilmoittanut lukuisista toimenpiteistä, joihin se on ryhtynyt sen varmistamiseksi, ettei tapahtunut pääse toistumaan.

Stora Enso on pysäyttänyt hakkuut koko Suomessa kaikissa sellaisissa kohteissa, joissa on vesilaki-, metsälaki- tai luonnonsuojelulakiliitännäisiä rajoituksia. Hakkuut on keskeytetty, kunnes näihin kohteisiin liittyvät toimintaohjeet, hakkuusuunnitelmat ja riskit on saatu uudelleenarvoitua. Kaikki mahdollisesti paljastuvat sääntöjenvastaisuudet arvioidaan yhteistyössä viranomaisten kanssa. Käynnissä olevien hakkuiden lisäksi Stora Enso tarkastaa myös jo päättyneitä hakkuita herkissä luontokohteissa.

Kaikki mahdolliset epäselvyydet ilmoitetaan paikalliselle ELY-keskukselle hyvin matalalla kynnyksellä. Tähän mennessä yhdellä purokohteella on havaittu epäilty sääntörikkomus, josta Stora Enso on tänään tehnyt ilmoituksen Kainuun ELY-keskukselle. Kyseisellä purolla elää raakkuja. Tapauksessa on syytä epäillä, ettei puron ylityksessä ole noudatettu ELY-keskuksen eikä Stora Enson omia ohjeita.

Hakkuukohteiden tarkastusta ja sisäistä tutkintaa tehdään Stora Ensossa ripeästi, korkean prioriteetin aikataululla. Tarkastusten ja selvitysten tavoitteena on selvittää, miten parantaa yhtiön toimintatapoja ja prosesseja.

Stora Enso tulee tiedottamaan kaikista käynnissä oleviin tarkastuksiin liittyvistä ELY-keskukselle mahdollisesti tehtävistä ilmoituksista tapauksen yhteiskunnallisen merkittävyyden takia. Stora Enso tulee myös tiedottamaan Hukkajoen tapahtumien sisäisen tutkinnan ja tarkastusten johtopäätöksistä, eli toimenpiteistä, jotka yhtiö näkee tarpeelliseksi, jotta vastaavaa ei pääse tapahtumaan.

Stora Enso on pakkaus, biomateriaali ja puutuoteteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista.  Stora Enso työllistää noin 20 000 henkilöä. Vuonna 2023 Stora Enson liikevaihto oli 9,4 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADRtodistuksilla ja osakkeilla (SEOAY, SEOFF, SEOJF) käydään kauppaa OTCQX-markkinalla Yhdysvalloissa. storaenso.com

Lisätietoja medialle:
Ingrid Peura