• Stora Enso Oyj/

STORA ENSO: Hakkuukohteiden tarkastukset valmistuneet, puunkorjuu jatkuu - ELY-keskus tarkastanut aiemmin ilmoitetun purokohteen

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 6.9.2024 klo 9:45

Stora Enso on saanut päätökseen luontoarvoiltaan arvokkaiden hakkuukohteiden tarkastukset Suomessa. Tarkastukset käynnistettiin Kainuussa 15.8. havaitun vakavan ympäristövahingon seurauksena. Keskeytetyillä hakkuukohteilla tehdyissä tarkastuksissa ei löytynyt sääntöjenvastaisuuksia. Näin ollen Stora Enso on käynnistänyt hakkuut näissä kohteissa uudelleen.

Tarkastuksissa uudelleenarvioitiin korjuukohteisiin liittyvät toimintaohjeet, hakkuusuunnitelmat ja riskit. Korjuukohteiden tarkastusten lisäksi Stora Enso on aloittanut ympäristökoulutukset, ja yhtiö on käynnistänyt kattavan puunhankinnan suunnittelu-, toteutus- ja valvontaprosessien auditoinnin kolmannen osapuolen kanssa. Yhtiön sisäinen tutkinta Hukkajoen tapahtumista on myös valmistunut.

Stora Enso teki Kainuun ELY-keskukselle ilmoituksen 28.8. yhdestä epäillystä sääntörikkomuksesta koskien purokohdetta, jossa elää raakkuja. Kainuun ELY-keskus teki maastotarkastuksen kyseiselle purokohteelle Puolangalla 5.9. ELY-keskuksen tekemien havaintojen perusteella kohteella on tapahtunut luonnonsuojelulain vastaista toimintaa, joka johtaa jatkotoimenpiteisiin. ELY-keskuksen 6.9. julkaiseman tiedotteen mukaan Puolangan kohde kuitenkin poikkeaa Hukkajoen tapauksesta sekä puron ja sen lähiympäristön ominaisuuksien että toiminnan mittakaavan osalta, eikä kohde näin ollen edellytä vastaavanlaisia akuutteja kunnostustoimenpiteitä kuin Hukkajoella.

Lisätietoja medialle:
Ingrid Peura

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +46 70 210 7691

Stora Enso on pakkaus, biomateriaali ja puutuoteteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista.  Stora Enso työllistää noin 20 000 henkilöä. Vuonna 2023 Stora Enson liikevaihto oli 9,4 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADRtodistuksilla ja osakkeilla (SEOAY, SEOFF, SEOJF) käydään kauppaa OTCQX-markkinalla Yhdysvalloissa. storaenso.com