Stora Enso aikoo siirtää pääkonttorinsa Katajanokalle puusta rakennettavaan toimitilaan

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 1.11.2019 klo 9.30

Stora Enso rakennuttaa yhdessä työeläkeyhtiö Varman kanssa uuden pääkonttorin Helsingin keskustaan. Suunnitelmissa on maailmanluokan taidonnäyte nykyaikaisesta puuarkkitehtuurista. Stora Enso vuokraa käyttöönsä osan tiloista.

”Uusiutuvien materiaalien yhtiönä me Stora Ensossa haluamme pääkonttorimme sijaitsevan uusiutuvasta puusta vastuullisesti toteutetussa rakennuksessa. On hienoa olla osana toteuttamassa modernia maailmanluokan puurakentamista Helsinkiin ja luomassa samalla ensiluokkaisia työtiloja henkilöstöllemme. Uusi pääkonttoriratkaisu on kustannustehokas ja tuo säästöjä nykyiseen toimistoomme verrattuna”, sanoo Stora Enson talousjohtaja ja Suomen maajohtaja Seppo Parvi.

Tulevan rakennuksen osoite on Katajanokanlaituri 4. Varma järjestää suunnittelusta arkkitehtuurikilpailun ja aikoo hakea rakennukselle Platinum-tason LEED-sertifikaattia, sillä rakennus toteutetaan mahdollisimman vastuullisesti. Rakentamiseen käytetään Stora Enson uusiutuvia puumateriaaleja, jotka varastoivat hiiltä koko elinkaarensa. Puurakenteisissa tiloissa on parempi sisäilma, ja lisäksi niiden on todettu lisäävän tuottavuutta sekä vähentävän stressiä ja sairastelua.

”Puu on ainoa suuren mittakaavan rakentamiseen soveltuva materiaali, joka on täysin kierrätettävä, uusiutuva ja uudelleen käytettävä. Puuta käyttämällä rakentamisen hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää jopa 75 prosenttia. Olen todella innoissani siitä, että pääsemme hyödyntämään puurakentamisen osaamistamme ja kokemustamme ja olemme mukana toteuttamassa uutta maamerkkiä Helsinkiin. On hienoa, että Helsingin kaupunki ja Varma haluavat edistää vastuullista puurakentamista”, sanoo Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja Jari Suominen.

Stora Enson nykyisessä, Alvar Aallon vuonna 1962 suunnittelemassa pääkonttorissa Helsingissä työskentelee noin 450 henkilöä. Rakennuksen pohjaratkaisut eivät mahdollista työtilojen muuntamista nykyaikaisia toimistotarpeita vastaaviksi. Uuden rakennuksen arvioidaan valmistuvan vuonna 2023.

040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 10,5 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

040 832 7458

Yrityksestä