• Stora Enso Oyj/

Stora Enso aloittaa uuden sukupolven muovittomien ja PFAS-vapaiden muotoonpuristettujen kuitutuotteiden tuotannon

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 24.9.2020 klo 9.00

Stora Enso on aloittanut muotoonpuristettavasta kuidusta valmistettavien ruokapakkausten tuotannon Hylten tehtaalla Ruotsissa. Vuonna 2019 ilmoitettu investointi uuteen tuotantolinjaan mahdollistaa tuotteet, jotka ovat uusiutuvia, kierrätettäviä ja biohajoavia. PureFiberTM by Stora Enso -ekotuotesarjan tuotteet eivät sisällä muovia tai per- ja polyfluorialkyyliyhdisteitä (PFAS), joten ne ovat vastuullinen ja käyttäjäystävällinen tuoretuotepakkausvaihtoehto. Yhtiö investoi muotoonpuristettujen kuitutuotteiden kapasiteetin lisäämiseen Ruotsissa ja Kiinassa.

Stora Enso on kehittänyt yhdessä HS Manufacturing Groupin ja sen patentoidun PROTĒAN® -teknologian kanssa muovittoman päällysteratkaisun elintarvikepakkaussovelluksiin. Teknologia mahdollistaa biohajoavan ja kierrätettävän ratkaisun, joka suojaa kuitupohjaisia pakkauksia vedeltä, rasvalta ja öljyltä. Muovittomalle ja PFAS-vapaalle ratkaisulle on haettu patenttia. Teknologiaa voidaan hyödyntää monenlaisissa tuotteissa, kuten kertakäyttöisissä ruokapakkauksissa. Elinkaarianalyysin mukaan PureFiberTM -tuotevalikoiman tuotteilla on noin 75 prosenttia pienempi hiilijalanjälki kuin kilpailevilla pakkausmateriaaleilla.

”Muotoonpuristettujen kuitutuotteiden kysyntä markkinoilla on kasvussa, ja nämä ainutlaatuiset tuotteet täyttävät nyt tuota kysyntää. Kertakäyttömuovit on jo monissa maissa kielletty, ja elintarvikepakkauksissa käytettävien PFAS-yhdisteiden terveysvaikutuksia seurataan yhä tarkemmin. Haluamme tuoda markkinoille uuden sukupolven vastuullisia ja turvallisia muotoonpuristettuja kuitutuotteita, ja tämä on ensiaskel”, sanoo Stora Enson Packaging Solutions -divisioonan johtaja David Ekberg.

Vastatakseen kasvavaan kysyntään Stora Enso investoi muotoonpuristettujen kuituratkaisujen kapasiteetin lisäämiseen Hylten tehtaalla Ruotsissa ja Qian’anin tehtaalla Kiinassa. Molempien tehtaiden vuotuinen kapasiteetti on noin 115 miljoonaa yksikköä tuotetta.

"Muotoonpuristettujen kuitutuotteiden tuotannon laajentaminen Kiinassa tukee Kiinan pyrkimyksiä korvata kertakäyttöisiä elintarvikepakkauksia vastuullisilla ja turvallisilla vaihtoehdoilla", sanoo David Ekberg.

Muotoonpuristetut kuitutuotteet valmistetaan puupohjaisista massoista, joihin saadaan kolmiulotteinen muoto puristuskoneella. PureFiberTM-tuotteiden valmistukseen käytettävä sellu saadaan vastuullisesti hoidetuista pohjoismaisista metsistä.

Lue lisää PureFiberTM -tuotteista: https://hubs.li/H0wHj9L0

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 25 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 10,1 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com