Stora Enso aloittaa yt-neuvottelut mahdollisista lomautuksista Oulun tehtaalla

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 28.11.2018 klo 12.00

Stora Enso aloittaa yhteistoimintaneuvottelut mahdollisista lomautuksista Oulun paperitehtaalla. Yt-neuvottelujen piiriin kuuluu Stora Enso Oulu Oy:n henkilöstö pois lukien sellutehtaalla työskentelevät, eli yhteensä noin 500 henkilöä. Stora Enso valmistautuu Oulun henkilöstön mahdolliseen lomauttamiseen tarvittaessa korkeintaan 90 päivän ajaksi vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Oulussa valmistettavien päällystettyjen hienopapereiden (WFC) markkinakysyntä on heikentynyt, ja samanaikaisesti paperin tuotannon tärkeimpien raaka-aineiden hinnat ovat jatkaneet nousuaan. Nyt aloitettavien neuvottelujen tavoitteena on varautua heikentyvän markkinatilanteen mahdolliseen jatkumiseen. Tilapäisten paperin tuotannonrajoitusten avulla voidaan tehostaa toimintaa ja optimoida paperin tuotannon tasoa markkinakysynnän mukaisesti.

Päätöksiä mahdollisista lomautuksista ei tehdä ennen kuin yt-neuvottelut ovat päättyneet. Yt-neuvottelut suunnitellaan saatavan päätökseen joulukuun aikana.

Jari Kärkkäinen, tehtaanjohtaja, Stora Enso Oulu Oy, puh. 040 506 2222
Liisa Nyyssönen, viestintäjohtaja, Paper-divisioona, puh. 040 544 3491

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Jari Kärkkäinen