Stora Enso avaa uuden biomateriaalien innovaatiokeskuksen Tukholmassa

Ruotsin elinkeino- ja innovaatioministeri Mikael Damberg vihkii tänään innovaatiokeskuksen virallisesti käyttöön yhdessä Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundströmin kanssa.

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 17.12.2015 klo 10.00 EET

Biomateriaalien innovaatiokeskus kokoaa yhteen tutkimuksen, sovellus- ja liiketoiminnan kehittämisen ja strategisen markkinoinnin. Kehittämällä uusiutuvia ratkaisuja ja tuotteita ruoantuotantoon soveltumattomasta biomassasta, esimerkiksi puusta, innovaatiokeskus keskittyy korvaamaan fossiilisiin raaka-aineisiin pohjautuvia tuotteita. Näillä tuotteilla löydetään ratkaisuja maailmanlaajuisiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutos, kiihtyvä kaupungistuminen sekä maan- ja vedenkäyttö.

"Tukholman innovaatiokeskus on tärkeä askel Stora Enson muutoksessa kohti uusiutuvien materiaalien yhtiötä. Se auttaa meitä jatkamaan pitkiä perinteitämme, mikä – yhdistettäessä kestäviin raaka-aineisiin, kokemukseemme puuraaka-aineesta ja kuituosaamiseemme – antaa meille vankan lähtökohdan kehittää ratkaisuja, jotka hyödyntävät sekä asiakkaitamme että loppuasiakkaita eri aloilla ja markkinoilla", kertoo Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström.

“Keskus auttaa erityisesti lisäämään innovaatioita tunnistamalla liiketoimintamahdollisuuksia biokemikaalien ja uusiutuvien materiaalien markkinoilla. Linkitämme oman asiantuntemuksemme johtaviin tutkimuslaitoksiin, korkeakouluihin ja liikekumppaneihin”, sanoo Biomaterials-divisioonan innovaatiojohtaja Arno van de Ven.

Tällä hetkellä keskuksessa työskentelee noin 40 henkilöä ja henkilöstön on arvioitu kasvavan noin sataan vuoden 2017 loppuun mennessä. Henkilöstöä palkataan sekä yhtiön sisältä että sen ulkopuolelta. Innovaatiokeskuksen pinta-ala on 4 900 m2, josta moderni laboratorio kattaa 1 600 m2. Keskus sijaitsee Suur-Tukholman alueella Nackassa.

Lisätietoja :
Ulrika Lilja, viestintäjohtaja, puh. +46 72 221 92 28
Kirsi Seppäläinen, viestintäjohtaja, Biomaterials-divisioona, puh. 0400 786 659

biomaterials.storaenso.com

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia tuotteita ja palveluita, jotka perustuvat puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin. Työllistämme noin 27 000 henkilöä yli 35 maassa, ja liikevaihtomme oli vuonna 2014 10,2 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssä (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. www.storaenso.com

Lisätietoja :
Ulrika Lilja, viestintäjohtaja, puh. +46 72 221 92 28