Stora Enso ja Atos ryhtyvät kehittämään vastuullisia automatisoituja ratkaisuja vähittäiskauppaan

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 12.11.2019 klo 10.00

Stora Enso on aloittanut maailmanlaajuisen kumppanuuden digitaalisia palveluja tarjoavan Atoksen kanssa kehittääkseen uusia automatisoituja vähittäiskaupan ratkaisuja ja palveluja. Näiden pohjana on Intelligent Cabinets -konsepti eli RFID -tunnisteteknologiaa hyödyntävät e-kioskit, joista voi ostaa tuotteita älypuhelimella tai maksukortilla.

Kumppanuuden tavoitteena on kehitteillä olevan New Retail as a Service -ratkaisun kaupallistaminen Stora Enson teknologiaa ja Atoksen palvelutuotannon kokemusta ja osaamista hyödyntämällä.

Stora Enson New Retail -ratkaisu yhdistää myymälästä ostamisen ja verkko-ostamisen ja hyödyntää vastuullisia RFID-tunnisteita varastoitujen tuotteiden seuraamisessa ja jäljittämisessä. Paperipohjaiset RFID-tunnisteet ovat muoviton ja kierrätettävä ratkaisu pakkausten tunnistamiseen.

E-kioskin älyvitriinistä ostamiseen tarvitaan vain yhteensopiva maksusovellus tai maksukortti. Maksusovellus veloittaa vitriinistä otetut tuotteet, kun ovi suljetaan. Kauppiaat saavat käyttöönsä myös backend-ratkaisun ostotapahtumien ja täydennystarpeen seuraamiseen.

Uudessa New Retail -ratkaisussa käytetään Atoksen vähittäiskaupan ja tuotannon tarpeisiin suunnittelemia digitaalisia palveluja. Niiden pohjana on modulaarinen Codex for Retail, joka koostuu esineiden internetiin liitetyistä, päästä päähän -periaatteella toimivista vähittäiskaupan ratkaisuista ja palveluista. Vähittäiskaupalle pystytään näin tarjoamaan aivan uudenlaisia digitaalisia liiketoimintapalveluja, jotka ovat helposti skaalattavissa, tuottavat selkeää liiketoiminta-arvoa ja auttavat siirtymään piloteista täyteen käyttöönottoon.

”Vähittäiskauppa hakee käytännöllisyyttä ja tehokkuutta, ja me puolestamme haluamme kehittää kivijalkakaupan ja verkkokaupan parhaat puolet yhdistäviä innovaatioita. Atos-kumppanuuden kautta pääsemme automatisoidun vähittäiskaupan markkinoille, ja siellä kestävä RFID-teknologiamme voi viedä miehittämättömien myymälöiden kuluttajakokemuksen aivan uudelle tasolle”, sanoo Stora Enson Intelligent Packaging -yksikön johtaja Martin Ros.

”Kaikki vähittäiskauppayritykset ja kuluttajatuotebrändit panostavat myyntipisteissään vastuullisuuteen, tuotehallintaan ja kuluttajakokemukseen. Yhdistämällä Stora Enson älykkäät jäljitysratkaisut ja Atoksen Codex-ratkaisujen tuomat mahdollisuudet ja päästä päähän -palvelunhallinta voidaan varmistaa, että tämä panostus todella näkyy asiakkaalle asti”, toteaa Atoksen Philippe Miltin, Group SVP, Head of Manufacturing, Retail and Transport Market.

“Olemme erittäin innostuneita syventämään yhteistyötämme Stora Enson kanssa yhteisellä ratkaisullamme vähittäiskaupan ja kuluttajapakkausteollisuuden toimialoille. Nämä toimialat kehittyvät nopeasti ja olemme sitoutuneet tukemaan asiakkaitamme tässä muutoksessa”, sanoo Harri Saikkonen, Atos Nordicsin toimitusjohtaja.

Lisätietoa Atoksen ja Stora Enson yhteisestä New Retail As a Service -palvelusta on täällä.

040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 10,5 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Atos

Atos on yksi maailman johtavista digitaalisten palvelujen tarjoajista, ja sen palveluksessa työskentelee yli 110 000 työntekijää 73 maassa. Atoksen liikevaihto on yli 11 miljardia euroa. Euroopassa yritys on johtava pilvipalvelujen, kyberturvallisuuden ja suurteholaskennan osaaja, joka tarjoaa asiakkailleen päästä päähän toteutettavia hybridipilvipalveluja, big data -ratkaisuja, liiketoimintasovelluksia ja digitaalisen työpaikan ratkaisuja. Yritys on olympialaisten ja paralympialaisten maailmanlaajuinen IT-kumppani ja toimii nimillä Atos, Atos Syntel ja Unify. Eurooppayhtiö Atos SE on listattu Pariisin pörssissä, ja se kuuluu CAC 40 -indeksiin.

Atoksen päämääränä on olla mukana muokkaamassa tietotekniikan tulevaisuutta. Yrityksen asiantuntemus ja palvelut auttavat edistämään tietämystä, koulutusta sekä monikulttuurista ja moniarvoista tutkimusta, jotka osaltaan mahdollistavat tieteellisen ja teknologisen huippuosaamisen. Sen luotettavat, kestävää kehitystä tukevat tietotekniset ratkaisut ovat mukana asiakkaiden, työntekijöiden, yhteistyökumppanien ja yhteiskuntien arjessa, työssä ja kehityksessä kaikkialla maailmassa.

040 832 7458