Stora Enso ja Efora aloittavat yhteistoimintaneuvottelut Varkauden kartonkitehtaalla

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 2.12.2019 klo 11.00

Stora Enson Varkauden pakkauskartonkitehtaalla aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut 9.12.2019. Niiden arvioitu kesto on vähintään kuusi viikkoa. Yhteistoimintaneuvottelut voivat johtaa enintään 40 henkilötyövuoden vähentämiseen. Neuvottelut koskevat koko Varkauden kartonkitehtaan henkilöstöä eli 226 henkilöä.

Tehtaan neuvotteluihin liittyen myös kunnossapitoyhtiö Efora aloittaa kartonkitehtaalla samanaikaisesti vähintään 6 viikkoa kestävät yhteistoimintaneuvottelut, joiden arvioidaan johtavan enintään 15 henkilötyövuoden vähentämiseen. Ne koskevat koko Eforan Varkauden tehtaan henkilöstöä eli 80 henkilöä.

Yt-neuvotteluiden taustalla on tarve järjestää tehtaan toimintoja uudelleen kustannustehokkuuden lisäämiseksi ja kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi. Ehdotetuilla henkilöstöjärjestelyillä tuettaisiin aaltopahvin raaka-aineen kasvustrategiaa varmistamalla, että organisaatio voi toimia ketterästi ja nopeasti.

Varkauden toimenpiteet ovat osa yhtiön kannattavuuden turvaamisohjelmaa, jolla pyritään 275 miljoonan euron säästöihin muuttuvissa ja kiinteissä kustannuksissa.

Stora Enson Varkauden tehtaalla valmistetaan aaltopahvipakkauksen pintakartonkia eli kraftlineria, jota käytetään esimerkiksi hedelmäpakkauksissa. Tehtaan alueella toimii myös Varkauden saha ja viilupuutehdas. Efora on Stora Enson kokonaan omistama kunnossapitoyhtiö, joka huolehtii yhtiön tehtaiden kunnossapidosta 10 paikkakunnalla Suomessa.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 10,5 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Yrityksestä

Part of the bioeconomy, Stora Enso is a leading global provider of renewable solutions in packaging, biomaterials, wooden constructions and paper. We believe that everything that is made from fossil-based materials today can be made from a tree tomorrow. Stora Enso has some 26 000 employees in over 30 countries. Our sales in 2018 were EUR 10.5 billion. Stora Enso shares are listed on Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) and Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). In addition, the shares are traded in the USA as ADRs (SEOAY). storaenso.com