Stora Enso ja Lakea toteuttavat yhteistyössä energiatehokkaan puukerrostalokorttelin Jyväskylään

Stora Enso toteuttaa yhdessä kiinteistöalan moniosaajan Lakean kanssa energiatehokkaan puukerrostalokorttelin Jyväskylään. Kokonaispinta-alaltaan noin 10 000 kerrosneliömetriä kattavien 4-8 kerroksisten talojen rakenneratkaisu perustuu Stora Enson CLT-pohjaiseen Urban MultiStorey™ -konseptiin.

”Suomi on ottanut tämän vuoden aikana jättiaskeleen kerrosrakentamisessa lähemmäksi Keski-Euroopan puurakentamiskulttuuria, ja me Stora Ensossa olemme vahvasti mukana tämän askeleen toteuttamisessa. Uusia, CLT-pohjaisia rakenneratkaisujamme käytetään mm. Espooseen rakennettavassa Suomen luontokeskus Haltiassa ja Helsingin Jätkäsaareen suunnitteilla olevassa maailmanluokan puutalokorttelissa, Wood Cityssa. Nämä edellä mainitut yhdessä Jyväskylään toteutettavan korttelin kanssa osoittavat, että uudenlainen rakentaminen ja asumisen tapa ovat ottamassa vahvaa jalansijaa suomalaisessa kerrosrakentamisessa”, toteaa Stora Enso Puutuotteiden Rakentamisen ratkaisut -yksikön johtaja Matti Mikkola.

Lakea Oy:n Jyväskylän Kuokkalaan toteuttamat asuintalot on suunniteltu eri ikäryhmien yhtaikaiseen asumiseen. Jyväskylän kohteeseen tulee neljästä kuuteen 4-8 kerroksen korkuista kerrostaloa.

”Ekotehokkuus on tärkeä kilpailutekijä. Teollisesti valmistettujen massiivipuuelementtien avulla rakennusaikainen työaika pystytään rakennustavasta riippuen jopa puolittamaan sekä pienentämään merkittävästi esimerkiksi energiankulutusta ja rakentamisen jätteitä nykytasosta”, Lakea Oy:n aluepäällikkö Jouni Liimatainen perustelee Urban MultiStoreyTM -konseptin valintaa kohteeseen.

Kortteliin on suunniteltu myös asukkaita hyödyntäviä palveluita. Kaavamuutosaikataulujen toteutuessa suunnitelmien mukaisesti, rakennustyöt käynnistyvät keväällä 2013, ja asunnot valmistuvat portaittain vuoden 2015 loppuun mennessä.

Matti Mikkola, johtaja, Rakentamisen ratkaisut, Stora Enso Puutuotteet, p. 02046 21710
Päivi Kauhanen, Suomen viestintäjohtaja, p. 02046 21292

www.storaenso.com

www.storaenso.com/woodproducts

Stora Enso Puutuotteet tarjoaa ratkaisuja sekä rakennus- ja puusepänteollisuudelle että puutavarakaupalle. Stora Enso Puutuotteiden liikevaihto vuonna 2010 oli noin 1,6 miljardia euroa ja sen palveluksessa on 4 400 henkilöä 23:ssä Euroopan tuotantolaitoksessa sekä myynti- ja jakelutoiminnoissa ympäri maailman.

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa.