Stora Enso ja Skanska yhteistyöhön Suomen BoKlok-hankkeessa

Stora Enso ja Skanska ovat sopineet yhteistyöstä, jonka perusteella Stora Enso toimittaa puiset moduulielementit Vantaan Kivistöön toteutettavaan BoKlok-kohteeseen. BoKlok on Skanskan ja IKEAn kehittämä kohtuuhintaisen asumisen konsepti. Vantaan Kivistön 36 BoKlok-asuntoa tullaan toteuttamaan kokonaisuudessaan Stora Enson Hartolan yksikön toimittamista puupohjaisista moduuleista. Kohteen ennakkomarkkinointi käynnistyy vuodenvaihteessa, ja rakennustyöt aloitetaan huhtikuussa. Seitsemästä pienkerrostalosta koostuva kohde on muuttovalmis jo kahdeksan kuukauden päästä rakennustöiden aloittamisesta.

”BoKlok-konseptin ideana on luoda parempaa asumista, jossa yhdistyvät hyvä laatu ja design sekä helppo toistettavuus kohtuullisiin asumiskustannuksiin. Konsepti tekee nyt uuden tulemisen Suomeen, ja yhteistyössä Stora Enson kanssa jo pitkään kehitetty, Stora Enson puumateriaaleihin perustuva moduulitekniikka lyhentää merkittävästi rakennusaikaa työmaalla, mikä yhdessä konseptoidun tuotannon kanssa näkyy puolestaan suoraan rakentamiskustannuksissa ja siten asuntojen lopullisissa hinnoissa”, sanoo hankekehitysjohtaja Riku Patokoski Skanskasta.

”Korostimme teollistamisen merkitystä puurakentamisen lopulliselle läpimurrolle liittäessämme Hartolan moduulitehtaan loppukesästä osaksi rakentamisen joukkuettamme. Nyt yhteistyössä Skanskan kanssa toteutettava BoKlok-kohde on merkittävä askel tämän läpimurron toteuttamiseksi ja ennen kaikkea erinomainen osoitus mahdollisuuksistamme luoda kokonaan uudenlainen puurakentamisen markkina Suomeen”, Stora Enso Building and Living -liiketoiminta-alueen vetäjä Hannu Kasurinen korostaa.

Moduulirakentamisella tarkoitetaan rakentamista pitkälle esivalmistetuista asuntomoduuleista. Menetelmällä saavutetaan jopa 50–70 prosenttia nopeampi rakennusaika perinteiseen elementtitekniikkaan verrattuna. Nopeuden lisäksi puupohjaisen moduulirakentamisen puolesta puhuvat laatu ja ekologisuus. Moduulit valmistetaan alusta loppuun sisätiloissa, eivätkä ne altistu rakentamisen missään vaiheessa kosteudelle tai muille säävaihteluille. Stora Enso on valmistanut runkoratkaisuiltaan CLT:hen eli ristiinliimattuun puuhun sekä muihin Stora Enson puutuotteisiin perustuvia moduuleja kerros- ja kaupunkirakentamiseen Hartolan yksikössä loppukesästä 2012 alkaen. Uutta moduulirakentamisen konseptia on kehitetty siitä lähtien tiiviissä yhteistyössä johtavien kotimaisten rakennusliikkeiden ja rakennuttajien kanssa, ja ensimmäiset kohteet luovutetaan omistajilleen lähiaikoina.

BoKlok-konseptin ovat kehittäneet yhteistyössä Skanska ja IKEA 1990-luvun puolivälissä. Ensimmäiset BoKlok-kodit rakennettiin Etelä-Ruotsiin vuonna 1997, ja tähän mennessä Ruotsissa on myyty jo noin 5 000 BoKlok-kotia. Ratkaisuna BoKlok edustaa pienimittakaavaista kaupunkirakentamista pienkerrostaloissa. Konseptin ominaisuuksia ovat suojaisa yhteispiha, mahdollisuus pihaviljelyyn sekä taloyhtiön yhteinen pihasauna. Suomessa BoKlok-omistusasuntoja on toteutettu viimeksi vuonna 2006 Porvooseen ja Vantaalle.

Hannu Kasurinen, johtaja, Stora Enso Building and Living -liiketoiminta-alue, p. 02046 21222
Matti Mikkola, johtaja, Rakentamisen ratkaisut, Stora Enso Building and Living, p. 02046 21710
Päivi Kauhanen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Stora Enso Building and Living, p. 02046 21292
Riku Patokoski, hankekehitysjohtaja, Skanska Kodit, p. 040 510 5475
Jukka Hörkkö, toimialajohtaja, Skanska Kodit, p. 040 572 8955

www.storaenso.com/investors
www.skanska.fi/boklok

Stora Enso on paperi, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2011 oli 11,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

www.skanska.fi

Skanskan toiminta Suomessa kattaa rakentamispalvelut, asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen sekä julkisen sektorin elinkaarihankkeet. Rakentamispalveluihin kuuluvat talonrakentaminen, talotekniikkapalvelut sekä maa- ja ympäristörakentaminen. Virossa Skanskan toimintaan sisältyvät rakentamispalvelut ja asuntoprojektikehitys.

Skanskan Suomen ja Viron liiketoimintojen yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2011 oli noin 1 miljardi miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 3 360.