Stora Enso ja SRV toteuttavat yhteistyössä ATT:lle puukerrostalokohteen Helsingin Pukinmäkeen

Stora Enso toimittaa puiset tilaelementit SRV:n Pukinmäkeen Eskolantielle toteuttamiin 5–7-kerroksisiin puukerrostaloihin. SRV voitti Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimiston (ATT) järjestämän Suunnittele- ja Rakenna -kilpailun, ja ehdotuksessa 89 asumisoikeus- ja vuokra-asuntoa sisältävät neljä puukerrostaloa on suunniteltu rakennettaviksi Stora Enson toimittamista CLT-tilaelementeistä (ristiinliimattu puu).

”Voittaneen ehdotuksen asuntoratkaisut ilahduttivat toiminnallisella vaivattomuudellaan. Vaikuttaa siltä, että tilaelementtitekniikka johtaa tilallisesti selkeisiin ratkaisuihin. Ehdotus oli myös kaupunkikuvallisesti onnistunein ja osoittautui kilpailun edullisimmaksi”, kiittelee ATT:n projektinjohtaja Teppo Isokangas.

”Tilaelementit kootaan kuin legopalikat kerrostaloiksi, jotka muodostavat arkkitehtonisestikin mielenkiintoisen kokonaisuuden. Tuomme osaltamme kaupunkiin uutta arkkitehtuuria, uusia materiaaleja ja uudenlaisia rakentamisen ratkaisuja”, SRV:n tuotantojohtaja Antti Raunemaa kertoo.

”Tilaelementit ovat tehokas ja turvallinen tapa rakentaa. Massiivipuiset tilaelementit valmistetaan alusta loppuun saakka sisätiloissa, eivätkä ne altistu rakentamisen missään vaiheessa esimerkiksi kosteudelle tai muille säävaihteluille. Lisäksi tilaelementtirakentaminen on nopeaa. Eskolantien työmaalla tapahtuva tilaelementtien asennus vie ainoastaan kolme kuukautta”, kertoo Stora Enso Building and Living -liiketoiminta-alueen Rakentamisen ratkaisujen vetäjä Matti Mikkola.

”Puurakenteinen Eskolantien kerrostalokortteli on juuri sitä mitä haasteellinen asuntomarkkinatilanne Suomessa tarvitsee – taloudellinen, turvallinen, ekologinen ja lähiympäristön huomioiva ratkaisu. Eskolantien kortteli on pitkään odotettu, kohtuuhintaisen ja urbaanin puurakentamisen päänavaus Helsingissä”, Mikkola jatkaa.

Rakentamaan päästään syksyllä, ja ensimmäisten asukkaiden odotetaan muuttavan uusiin puukerrostaloihin loppuvuodesta 2014. Voittaneen kilpailuehdotuksen suunnitelmat laati Arkkitehtitoimisto Matti Iiramo Oy.

Stora Enso laajentaa CLT-liiketoimintaansa Australiaan

Stora Enso Building and Living jatkaa Rakentamisen ratkaisut -liiketoimintansa vahvistamista laajentamalla CLT-elementtitoimitukset Euroopan markkinoilta myös Australiaan. Melbourneen parhaillaan nouseva kirjastokeskus Dockland’s Library and Community Centre on Australian ensimmäinen julkinen rakennus, jonka rakentamisessa käytetään CLT:tä.

“Australian rakennusteollisuus on tottunut työskentelemään puumateriaalin kanssa, ja nyt myös CLT on saanut paljon huomiota rakennusyhtiöiltä monien käyttömahdollisuuksiensa ansiosta. Docklandin kirjastokeskus on erinomainen esimerkki puun ja erityisesti CLT:n tuomasta lisäarvosta. Käyttämällä CLT:tä hankkeen rakennusaika lyhenee kolmasosalla. Eikä tule unohtaa useita positiivisia ympäristöargumentteja, joita puu rakentamiseen tuo”, Matti Mikkola sanoo.

Entisen Victorian satama-alueen yhteyteen kehitettävän kirjastokeskuksen rakentamisessa käytetään yli 500m3 CLT:tä. Rakennus on Clare Design- ja Hayball-arkkitehtitoimistojen suunnittelema, ja sen arvioidaan avautuvan yleisölle maaliskuussa 2014. Kirjaston rakennuttamisesta vastaa Lend Lease, yksi maailman johtavista kiinteistö- ja rakennusliikkeistä.

“Stora Enso on toiminut eri puolilla Australiaa yli 10 vuoden ajan neljän jakelukeskuksen kautta. Melbournen kirjasto on myös Australian liiketoiminnallemme hieno näyttö ja luonnollinen laajentaminen”, muistuttaa Matti Mikkola. “Niin kotimaisten kuin maailmanlaajuisten puurakentamisen näyttöjemme myötä Stora Enso on osoittanut tarjoavansa kustannustehokkaan ja näyttävän vaihtoehdon monenlaiseen rakentamiseen, yksityisistä asunnoista julkisiin kohteisiin ja kokonaisiin puukortteleihin, ja listamme saa varmasti myös jatkoa lähiaikoina.”

Matti Mikkola, SVP, Rakentamisen ratkaisut, Stora Enso Building and Living, +358 40 829 4026
Antti Raunemaa, tuotantojohtaja, SRV, +358 4056 44105
Teppo Isokangas, projektinjohtaja, Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto, +358
403362257
Hanne Karrinaho, viestintäpäällikkö, Stora Enso Printing and Living, +358 2046 21446

Havainnekuvia kohteista: http://bmt.storaenso.com/?cart=407-hkgjclchkm&l=EN

www.srv.fi

www.att.hel.fi

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 28 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2012 oli 10,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

SRV luo parhaat puitteet ihmisille elää ja yrityksille toimia. Rakennushankkeiden kokonaistoteuttajana kehitämme, kaupallistamme ja rakennamme rohkeasti uutta. Innovatiiviseen hankekehitykseen ja tehokkaaseen projektinjohtototeutukseen perustuva SRV Malli tarjoaa testatut konseptit sekä oivaltavat uudet ratkaisut asiakkaidemme tarpeisiin. Läpinäkyvä yhteistyö kytkee eri osapuolet yhteisiin tavoitteisiin. SRV Yhtiöt Oyj on vuonna 1987 perustettu pörssiyhtiö, jonka liikevaihto on noin 650 Meur. Konsernissa työskentelee tuhat ihmistä. SRV toimii Suomen lisäksi Pietarissa ja Moskovassa sekä Virossa.

Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT rakennuttaa Helsinkiin kohtuuhintaisia vuokra-, asumisoikeus- ja hitas-omistusasuntoja sekä sääntelemättömiä omistusasuntoja kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti. Uudistuotannon lisäksi ATT peruskorjaa kaupunkikonsernin omistamia asuntoja.