• Stora Enso Oyj/

Stora Enso ja Tetra Pak tutkivat mahdollista nestekartonkipakkausten kierrätysratkaisua Benelux-maissa edistääkseen paperipohjaisten pakkausratkaisujen kiertotaloutta

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 14.7.2022 klo 10.00

Stora Enso ja Tetra Pak tutkivat yhdessä nestekartonkipakkausten kierrätysratkaisua vastatakseen Benelux-maiden kasvavaan kierrätystarpeeseen ja tukeakseen paperipohjaisten, kierrätettävien pakkausratkaisujen kasvavaa kysyntää. Yhteinen selvitys sisältää suunnitelman kattavasta nestekartonkipakkausten kierrätyslinjasta Stora Enson Langerbruggen tehtaalla Belgiassa. Kuitujen käsittely tapahtuisi Langerbruggen tehtaalla, ja polymeeri- ja alumiinipäällystemateriaalit kierrättäisi erillinen kumppani.

Benelux-maiden markkinoille saatetaan vuosittain noin 75 000 tonnia juomakartonkipakkauksia, joista yli 70 prosenttia kerätään jo kierrätykseen. Tällä hetkellä Benelux-maissa ei ole nestekartonkipakkausten kierrätysinfrastruktuuria. Stora Enson ja Tetra Pakin yhteistyö loisi kattavan kierrätysjärjestelmän nestekartonkipakkauksille Benelux-maissa ja palvelisi myös sitä ympäröiviä alueita.

Tässä ratkaisussa Stora Enso käsittelisi kerätyt nestekartonkipakkaukset ja ottaisi kuituaineksen talteen. Kierrätettyjä kuituja käytettäisiin raaka-aineena kierrätetyn pintakartongin valmistuksessa Langerbruggen tehtaalla, kiertotalouden periaatteiden mukaan. Tetra Pak vastaisi polymeeri- ja alumiinimateriaalien kierrätysratkaisusta, jonka erillinen kumppani toteuttaisi.

Kierrätyshanke liittyy Stora Enson äskettäin julkistettuun kannattavuusselvitykseen, jonka tarkoituksena on tutkia yhden Langerbruggen tehtaan paperilinjan muuntamista suuren tuotantomäärän kierrätyskartonkilinjaksi. Selvityksen odotetaan valmistuvan vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla. Jos investointipäätös tehdään, kierrätyskartonkilinjan odotetaan olevan tuotannossa vuoden 2025 aikana. Tetra Pakin kanssa suunniteltava kierrätyshanke noudattaa samaa aikataulua.

Langerbruggeen ehdotettu kierrätyslinja käsittelisi aluksi arviolta 50 000 tonnia kierrätettyä kartonkia vuodessa, mutta määrää olisi mahdollista kasvattaa.

"Tällä yhteisellä aloitteella korostamme sitoutumistamme paikallisten kierrätysratkaisujen edistämiseen ja infrastruktuurin parantamiseen Benelux-maissa, joissa kierrätettyjen nestepakkauskartonkien määrä on suuri. Stora Enso on luotettu ja tärkeä kumppani, jolla on tarvittava osaaminen ja kokemus kuitujen kierrätyksestä. Yhdessä heidän kanssaan meillä on mahdollisuus ottaa käyttöön kiertotalousratkaisu, joka auttaa meitä kohti tulevaisuutta, jossa yhä suurempi määrä kartonkipakkauksia kerätään ja kierrätetään ja jossa voidaan minimoida niiden päätyminen roskaksi" – Chakib Kara, Tetra Pakin Ranskan ja Benelux-maiden toimintojen johtaja.

"Me Stora Ensossa etsimme jatkuvasti mahdollisuuksia syventää sitoutumistamme kiertotalouteen ja sen mukaiseen pakkauskehitykseen. Kiertotalouden edistäminen vaatii älykkäitä investointeja ja yhteistyötä oikeiden kumppaneiden kanssa. Työskentelemällä yhdessä Tetra Pakin kanssa voimme samanaikaisesti luoda lisäarvoa, parantaa kiertotaloutta ja kasvattaa tuotteidemme kilpailukykyä." – Markku Luoto, Stora Enson LPB Aseptic- ja CUK-liiketoimintojen johtaja.

Nestekartonkipakkaukset sisältävät korkealaatuisia ensikuituja, jotka ovat erinomainen perusraaka-aine kierrätyskartongin valmistukseen. Langerbruggen tehdas tarjoaa strategisesti hyvän sijainnin ja mahdollistaa paikallisen paperipohjaisen kierrätysratkaisun kehittämisen kiertotalouden periaatteiden mukaan. Lisäksi nestekartonkipakkausten keräys kierrätystä varten on jo tehokasta Benelux-maissa.

Mandi Alaterä
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Pakkausmateriaalit-divisioona
mandi.alatera@storaenso.com

Tetra Pak

Olivia Fuchs
Viestintäjohtaja, Ranska ja Benelux-maat
Olivia.fuchs@tetrapak.com

Sam Jaspers
UPR Agency - Tetra Pak
sam@upragency.com

Stora Enso
Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Lisäksi Stora Enso on yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Stora Enso työllistää noin 22 000 henkilöä. Vuonna 2021 Stora Enson liikevaihto oli 10,2 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Tetra Pak
Teemme tiivistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa ja teemme ruoasta turvallista ja saatavilla olevaa kaikkialla maailmassa.​

Joka päivä eri puolilla maailmaa kulutetaan miljardeja litroja vettä, maitoa, mehua ja muita nestemäisiä elintarvikkeita. Me Tetra Pakilla olemme kehittäneet valikoiman pakkauksia, joilla suojataan pakkausten sisällä olevien tuotteiden ravintoarvoa ja makua. Tetra Pakin teknologian ansiosta nestemäisten tuotteiden pakkaaminen ja jakelu kuluttajalle on helpottunut huomattavasti.​

”Pakkauksen pitäisi säästää enemmän kuin se maksaa."

Tämä oli Tetra Pakin perustajan, tohtori Ruben Rausingin ääneen lausuma periaate, joka aloitti tetraedrin muotoisen pakkauksen kehittämisen. Perusajatuksena oli muodostaa putki muovipäällysteisestä paperirullasta, täyttää se juomalla ja sulkea pakkaus sitten tiiviisti nesteen tason alapuolelta.

Nykyään Tetra Pak tarjoaa paljon muutakin kuin vain pakkauskoneita nestemäisille elintarvikkeille. Tarjontaamme kuuluu myös erilaisia käsittely- ja pakkaustekniikoita, joita voidaan käyttää monenlaisten tuotteiden kanssa – jäätelöstä ja juustosta hedelmiin, vihanneksiin ja aina lemmikkieläinten ruokiin asti. Toimitamme kattavia käsittely-, pakkaus- ja jakelujärjestelmiä, jotka on suunniteltu optimoimaan resurssien käyttö. Käsittelyjärjestelmiämme ei ole kehitetty ainoastaan tuotteiden hellävaraiseen käsittelyyn, vaan myös minimoimaan raaka-aineiden ja energian käyttö valmistuksen ja myöhemmän jakelun yhteydessä. Olemme sitoutuneet vähentämään toimintamme aiheuttamia ympäristövaikutuksia ja parantamaan tuotteidemme ja ratkaisujemme ympäristönsuojelun tasoa, mukaan lukien ympäristöystävällisten pakkausten jatkuva kehittäminen. Näillä pakkauksilla suojataan elintarvikkeita ja estetään niiden hävikkiä.​​

Mandi Alaterä
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Pakkausmateriaalit-divisioona