Stora Enso myy pakkauslaitteiden valmistajan Formecan

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 2.1.2017 klo 14.00

Stora Enso on tänään myynyt koko 100 prosentin omistusosuutensa tytäryhtiössään Formeca Oy:ssä, joka tuottaa korkealaatuisia automatisoituja pakkauslaitteita. Ostaja on teknologiayhtiö Amitec Oy, joka on erikoistunut teollisuuslaitteiden valmistukseen.

Yrityskaupan myötä Stora Ensosta tulee Formecan laitteiden jälleenmyyjä ja yhtiö tukee ja konsultoi asiakkaitaan pakkaamisen automatisointiin liittyvissä ratkaisussa myös tulevaisuudessa. Stora Enso jatkaa Formecan pakkauslaitteiden toimittamista asiakkailleen ydinmarkkinoillaan.

”Amitecin erityisosaamisen tuella Stora Enso pystyy palvelemaan asiakkaitaan entistä tehokkaammin. Amitecillä on myös tarvittava vahvuus Formecan liiketoiminnan kehittämisen turvaamiseen,” sanoo johtaja Peter Torstensson Stora Enson Packaging Solutions -divisioonasta

Kauppa toteutetaan osakekauppana ja sillä ei ole merkittävää taloudellista vaikutusta Stora Ensolle. Yrityskaupan myötä muutama Formecan työntekijä siirtyy Stora Enson palvelukseen vahvistamaan pakkausautomaation asiakastukea. Loput Formecan työntekijät pysyvät Formecan palveluksessa.

Carl Norell, viestintäjohtaja, Packaging Solutions -divisioona, puh. +46 722 410 349

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Carl Norell,
viestintäjohtaja,