Stora Enso tukee Ateneumin Alvar Aalto -näyttelyä

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 10.5.2017 klo 9.00

Stora Enso kunnioittaa Alvar Aallon elämää ja tuotantoa tukemalla Ateneumin taidemuseossa avautuvaa Alvar Aalto – taide ja moderni muoto -näyttelyä. Yleisöllä on lisäksi mahdollisuus tutustua Aallon arkkitehtuuriin Stora Enson Anjalankosken tehtailla. Tapahtumat ovat osa Stora Enson Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

”Alvar Aalto on Stora Ensolle merkityksellinen arkkitehti ja muotoilija. Haluamme Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan yhteydessä kunnioittaa Aallon elämäntyötä tukemalla retrospektiivistä näyttelyä Ateneumissa ja esittelemällä omia Aalto-rakennuksiamme yleisölle”, sanoo Seppo Parvi, Stora Enson Suomen maajohtaja. ”Aallon ansioihin kuuluu myös uusien puunkäsittelytapojen innovatiivinen kehittäminen.”

”Aallon vaikutus rakennettuun ympäristöömme on valtava. Yksinomaan Helsingissä on kymmeniä Aalto-kohteita ja ne kattavat rakentamisen liikehuoneistoista kerrostaloihin ja julkisiin rakennuksiin”, sanoo Susanna Pettersson, Ateneumin museonjohtaja.

Stora Ensolla on käytössä useita Aallon suunnittelemia tehdasrakennuksia, vierastaloja ja toimistoja, kuten Helsingin pääkonttori sekä Sunilan ja Anjalankosken tehdasalueet.

Alvar Aallon elämää ja tuotantoa esittelevä näyttely on esillä Ateneumissa 11.5.−24.9.2017.

Anjalankosken tehtaiden Aalto-alueet esillä
Stora Enso esittelee Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi Anjalankosken tehtaiden arvokasta teollisuus- ja asuinaluekokonaisuutta touko- ja kesäkuun ajan. Alvar Aalto suunnitteli 1930-luvulla Anjalan paperitehtaan sekä useita tuotanto- ja asuinrakennuksia alueelle.

Opastetuilla kävelykierroksilla pääsee vierailemaan kahdessa Aallon suunnittelemassa asuintalossa sekä tutustumaan tehdasrakennuksiin valokuvanäyttelyn avulla. Kierroksia järjestetään touko-kesäkuussa keskiviikkoisin ja torstaisin klo 15.00 ja 18.00 sekä lauantaisin klo 11.00 ja 14.00. Ryhmille on mahdollisuus sopia muitakin aikoja. Kierrokset kestävät noin 1,5 tuntia ja ne ovat ilmaisia.

Stora Enso juhlistaa satavuotiasta Suomea tukemalla Suomelle ja suomalaisille tärkeitä teemoja; urheilua, taidetta, designia ja arkkitehtuuria, kuten myös vastuullisuutta. Tuettujen hankkeiden avulla tuoda iloa suomalaisille sekä vaikutetaan kestävämmän tulevaisuuden luomiseen.

Liisa Nyyssönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 544 3491

Lisätietoja Anjalankosken tehtaiden kierroksista:
Katariina Rahkola, Alvar Aalto -opas, Stora Enson Anjalankosken tehtaat, puh. 040 356 2776

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Liisa Nyyssönen