Stora Enso tutkii kartonkikuppien käyttämistä aikakauslehtipaperin valmistuksessa

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 9.5.2019 klo 9.00

Stora Ensolla on tavoitteena aloittaa käytettyjen kartonkikuppien laajamittainen uusiokäyttö Langerbruggen tehtaalla Belgiassa. Koetuotannon perusteella on teknisesti mahdollista kierrättää kartonkikupit paperin raaka-aineeksi. Stora Enso etsii parhaillaan kumppaneita käytettyjen kuppien keräämiseen ja lajitteluun, jotta korkealaatuinen kuitumateriaali saadaan talteen ja uusiokäyttöön.

Kierrätyskuitu on Stora Ensolle tärkeä raaka-aine. Kierrätyskuidun käyttö tukee yhtiön sitoutumista uusiutuvuuteen ja kiertotalouteen. Kartonkikuppien materiaali valmistetaan laadukkaista uusiutuvista kuiduista, jotka voidaan kierrättää useita kertoja uusien tuotteiden raaka-aineeksi. Kartonkikupin kierrättäminen voi puolittaa sen elinkaaren aikaisen hiilijalanjäljen. Stora Enso uskoo pystyvänsä tehostamaan kuppien kierrätystä kehittämällä kiertotalouteen perustuvia toimintamalleja arvoketjussa toimivien kumppaneiden kanssa.

”Tehokkaasti toimivilla kierrätysprosesseilla voidaan pienentää puukuitupohjaisia kuppeja käyttävien kahvila- ja ravintolayritysten ympäristöjalanjälkeä. Kierrättämisen pitää olla kuluttajille helppoa, ja siksi haluamme saada kumppanit ja asiakkaat mukaan kehittämään liiketoimintamalleja kuppien keräämiseen”, sanoo Annica Bresky, Stora Enson Consumer Board -divisioonan johtaja.

Langerbruggen tehtaassa on kokeiltu pikaruokaravintoloista ja kahviloista kerätyn uusiomateriaalin kierrätystä. Puoli miljoonaa kuluttajilta kerättyä kartonkikuppia hajotettiin uudelleen kuiduksi ja kierrätettiin aikakauslehtipaperin raaka-aineeksi. Kokeilu osoitti, että kartonkikuppien kierrätys onnistuu tehtaassa ilman uusia laitteita ja kuidut soveltuvat hyvin esimerkiksi aikakauslehtipaperin valmistukseen.

Stora Enson Langerbruggen tehdas on yksi Euroopan suurimmista paperitehtaista. Se tuottaa vuosittain 540 000 tonnia keräyspaperista valmistettua sanomalehtipaperia ja aikakauslehtipaperia. Tuotannossa käytetään yksinomaan keräyspaperia. Tehtaalla on keräyskuidun hankinnan kannalta suotuisa sijainti Keski-Euroopassa: 300 kilometrin säteellä tehtaasta asuu noin 80 miljoonaa ihmistä.

”Näemme kartonkikupit meille arvokkaana raaka-aineena. Käytetyistä kupeista saataisiin korkealaatuista kuitua aikakauslehtipaperin valmistukseen. Langerbruggen tehtaalla on tekniset valmiudet vastaanottaa hankinta-alueeltaan kierrätettäväksi miljardeja käytettyjä kuppeja. Haasteena onkin saada kuppeja sellaisia määriä kuin teollisen mittakaavan tuotanto vaatii”, sanoo Rik Van Bostraeten, Langerbruggen tehtaan Multifuel & Business Innovation -toiminnon hankintapäällikkö.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 10,5 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Yhtiön ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com