Stora Enso vahvistaa puunhankintaansa Länsi-Suomessa

STORA ENSO METSÄN LEHDISTÖTIEDOTE 26.10.2022 KLO 8.30

Metsänomistajien palvelut monipuolistuvat Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla loppuvuodesta 2022 alkaen, kun Stora Enso kasvattaa kotimaan puunhankintaansa Länsi-Suomessa. Samalla Stora Enso rekrytoi lisää metsäammattilaisia kasvavaan organisaatioonsa.

”Puuntuonti Venäjältä Suomeen päättyi keväällä 2022, ja tuontia korvataan nyt ennen kaikkea kotimaisella puulla. Kasvatamme puunhankintaa ja metsäasiantuntijoiden verkostoa Länsi-Suomessa, missä pystymme jatkossa palvelemaan metsänomistajia myös muissa metsäomaisuuden hoitamiseen liittyvissä asioissa”, kertoo ostojohtaja Sami Honkanen Stora Enson Suomen puunhankinnasta.

Aiemmin kevään ja kesän aikana Stora Enso on vahvistanut puunhankintaansa Satakunnassa. Uudet toimipisteet perustettiin Kankaanpäähän ja Euraan. Nyt Stora Enso vahvistaa entisestään läsnäoloaan Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla rekrytoimalla lisää toimihenkilöitä puunostoon, metsänhoitopalvelujen tarjontaan sekä korjuun ja kuljetusten asiantuntijatehtäviin.

”Suunnitelmana on palkata yhteensä 14 metsäammattilaista Länsi-Suomen puunhankintaan. Lisäksi avaamme alueelle 2–3 uutta toimipistettä, joiden sijainnit päätetään loppuvuoden aikana. Stora Enson puunhankinnan kasvu tarkoittaa metsänomistajille puukauppatuloja, lisääntyviä metsänhoitopalveluja sekä paikallisille yrittäjille ja metsäammattilaisille työtä ja toimeentuloa”, Sami Honkanen kertoo.

Puunhankinnan rekrytoinnit Länsi-Suomessa käynnistyvät loppuvuoden aikana. Puunkorjuussa ja kuljetuksissa Stora Enso tekee yhteistyötä ammattitaitoisten yrittäjäkumppanien kanssa. Puuta kuljetetaan Länsi-Suomesta Stora Enson tuotantolaitoksille Etelä- ja Itä-Suomeen sekä Ouluun pääasiassa rautateitse.

Stora Enso valmistaa puusta uusiutuvia ja kierrätettäviä tuotteita Suomessa 11 paikkakunnalla. Puupohjaisilla tuotteilla korvataan fossiilisia materiaaleja muun muassa pakkauksissa ja rakentamisessa.

”Stora Enson metsäasiantuntijat tekevät tuhansia puukauppoja suomalaismetsänomistajien kanssa joka vuosi. Puukauppojen ja metsänhoitopalvelujen avulla pidetään Stora Enson suomalaiset tehtaat käynnissä turvaamalla niiden puuhuoltoa nyt ja tulevaisuudessa”, Sami Honkanen sanoo.

”Tarjoamme rekrytoitaville metsäammattilaisille erinomaisen tilaisuuden päästä osaksi Stora Enson muutosmatkaa perinteisestä metsäteollisuusyrityksestä uusiutuvien materiaalien kasvuyritykseksi. Metsäasiantuntijamme ovat keskeisessä roolissa paitsi metsänomistaja-asiakkaiden kohtaamisessa, myös osana uusiutuvien tuotteiden valmistusketjua”, Stora Enson Suomen puunhankinnan henkilöstöjohtaja Jussi Lemmetty sanoo.

Lisätietoja medialle:
Markus Haapamäki
viestintäpäällikkö
Stora Enso Metsä
puh. 045 235 7124

Stora Enso Metsä toimittaa Stora Enson suomalaisille kartonki-, biomateriaali-, puutuote- ja paperitehtaille puuraaka-ainetta vuosittain noin 20 miljoonaa kuutiometriä. Stora Enso Metsä hankkii puita vain vastuullisesti hoidetuista metsistä. Stora Enso Metsä tarjoaa lisäksi metsänomistajille asiantuntemusta ja apua metsäasioihin metsän koko elinkaaren ajan. Stora Enson Suomen puunhankinnan palveluksessa on 450 henkilöä sekä 100 korjuu- ja kuljetusyrittäjää alihankkijoina. Suomen puunhankinta on osa Stora Enson Forest-divisioonaa. www.storaensometsa.fi

Stora Enso on pakkaus‑, biomateriaali‑, puutuote‑ ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Stora Enso työllistää noin 22 000 henkilöä. www.storaenso.com