Stora Enso valittiin maailman eettisimpien yritysten listalle

Amerikkalainen Ethisphere-instituutti on nimennyt Stora Enson yhdeksi maailman eettisimmistä yrityksistä vuonna 2011. Ethisphere arvioi yritysten sitoutumista eettiseen johtamiseen ja yritysvastuuseen sekä eettisten toimintaohjeiden noudattamiseen liittyviä käytäntöjä. Tämä oli neljäs kerta, kun Stora Enso pääsi mukaan Ethispheren listalle. Ehdolla oli tänä vuonna ennätysmäärä yrityksiä.

“Yritysten välisessä kilpailussa eettisyys johtaa parempaan liiketoimintaan ja parempaan tulokseen. Stora Ensossa on ymmärretty vastuullisten periaatteiden ja käytäntöjen merkitys yrityskuvalle ja maineelle, yrityksen tärkeimmille kilpailuvalteille”, toteaa Ethisphere-instituutin johtaja Alex Brigham. ”Kilpailu maailman eettisimpien yritysten joukkoon pääsystä on ollut joka vuosi entistä kovempaa, eikä tämä vuosi ollut poikkeus. Tänä vuonna listalle pääsyä tavoitteli ennätysmäärä yrityksiä. Ethisphere onnittelee Stora Ensoa pääsystä maailman eettisimpien yritysten listalle vuonna 2011”.

Listausta tehdessään Ethisphere arvioi yritysten eettisiä toimintaohjeita, lain ja asetusten noudattamista, panostusta innovointiin ja kestäviin liiketoimintatapoihin sekä toimia, joilla yritys on pyrkinyt kehittämään yrityskansalaisuuttaan. Ethisphere kysyy myös kilpailijoiden, asiakkaiden ja hankkijoiden mielipidettä yrityksestä.

Ethisphere on tutkimuslaitos, joka on viiden vuoden ajan erikoistunut eettiseen liiketoimintaan, yritysvastuuseen ja korruption vastustamiseen liittyvien parhaiden käytäntöjen luomiseen, kehittämiseen ja jakamiseen. Muita eettisten yritysten listalle tänä vuonna päässeitä yrityksiä ovat mm. American Express, eBay, Ford Motor Company, Adidas, Starbucks, PepsiCo ja Xerox.

Lisätietoja arviointimenetelmästä ja luettelo vuoden 2011 eettisistä yrityksistä on osoitteessa http://ethisphere.com/worlds-most-ethical-companies-rankings/.

Stora Enson vastuullisuustyölle laajalti tunnustusta vuonna 2011

Stora Enson yritysvastuutyö on kerännyt kuluvan vuoden aikana useita tunnustuksia. Helmikuussa yhtiö valittiin SAM Sustainability Yearbook -julkaisuun, joka on maailman kattavin yritysvastuujulkaisu. Stora Enso valittiin myös maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalle, joka mittaa yritysten ympäristö-, sosiaalista ja taloudellista vastuuta. Global 100 -lista julkaistiin Maailman talousfoorumissa Davosissa, Sveitsissä.

Terhi Koipijärvi, johtaja, Maailmanlaajuinen vastuu, puh. 02046 21347
Eeva Taimisto, viestintäpäällikkö, Yritysilme ja yritysvastuuviestintä, puh. 02046 21263

www.storaenso.com/globalresponsibility

Stora Enso on maailmanlaajuinen paperi-, pakkaus- ja puutuotealalla toimiva yhtiö, jonka päätuotteet ovat sanomalehti- ja kirjapaperi, aikakauslehti- ja hienopaperi, kuluttajapakkauskartonki, teollisuuspakkaukset sekä puutuotteet. Stora Enso on toimialansa vastuullisin yhtiö, joka tarjoaa asiakkaille uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvia ratkaisuja. Tuotteet tarjoavat ilmastoystävällisen sekä hiilijalanjäljeltään pienemmän vaihtoehdon monille kilpaileville tuotteille, jotka on valmistettu uusiutumattomista materiaaleista. Stora Enso on listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin ja FTSE4Good-indeksiin. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.