Stora Enso voitti halutun Timber Trade Journal -palkinnon

Stora Enso Building and Living on voittanut Timber Trade Journalin (TTJ) Isossa-Britanniassa jakaman arvostetun vuoden 2012 Achievement in Engineered Timber -palkinnon. Palkinto myönnettiin Lontoon Hackneyssa sijaitsevan kahdeksankerroksisen Bridport Housen ristiinliimattuun puuhun (CLT) perustuvasta monipuolisesta rakentamisen ratkaisusta.

TTJ-kilpailun tuomariston mukaan Bridport House on ollut merkittävässä roolissa ristiinliimatun puun käytön edistämisessä Isossa-Britanniassa.

“Bridport House oli pääprojektimme lanseeratessamme CLT:tä Ison-Britannian markkinoille. Projektissa oli monia vaikeita haasteita, joihin CLT tarjosi ratkaisun. Työskentelimme tiiviissä yhteistyössä puurakentamiseen erikoistuneen urakoitsijan Eurbanin kanssa, ja heidän vahva osaaminen ja ymmärrys CLT-tekniikasta yhdessä Stora Enson korkealaatuisten puutuotteiden kanssa muodostivat erinomaisen kokonaisuuden”, kertoo Stora Enso Building and Living -liiketoiminta-alueen vetäjä Hannu Kasurinen.

Bridport House otettiin käyttöön vuonna 2011, ja rakennus on saanut ylistävää palautetta paitsi talon asukkailta myös arkkitehdeiltä, Lontoon kaupungin viranomaisilta ja rakennusurakoitsijoilta. Kaikkiaan 41 asuntoa käsittävän talon runkorakenteissa on käytetty lähes 1 600 kuutiometriä ristiinliimattua puuta.

The Achievement in Engineered Timber -palkinnon myönsi riippumaton, puutuoteteollisuuden asiantuntijoista koostuva tuomaristo perjantaina 14. syyskuuta 2012.

Hannu Kasurinen, johtaja, Stora Enso Building and Living liiketoiminta-alue, p. 02046 21222
Päivi Kauhanen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Stora Enso Building and Living, p. 02046 21292

Valokuvia Bridport Housesta löytyy osoitteesta http://bmt.storaenso.com/?cart=185-lbdifdlgkb&l=EN

www.storaenso.com
www.storaenso.com/buildingandliving

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2011 oli 11,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.