Stora Ensolta biopohjainen sideaine edistämään turvallisempaa ja terveellisempää sisäilmaa

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 5.5.2021 KLO 10.30

Stora Enso tuo markkinoille uusimman ligniinipohjaisen innovaationsa. NeoLigno® by Stora Enso on täysin biopohjainen sideaine, joka ei sisällä liimaharteissa ja teollisissa tuotteissa tyypillisesti käytettäviä formaldehydiä tai isosyanaattia. Näin se edistää terveellisempää sisäilmaa ja työskentelyoloja.

Haitallisia kemikaaleja ei aina pysty havaitsemaan, mutta niitä saattaa esiintyä kodeissa ja päivittäin käytetyissä tuotteissa. Stora Enson tavoitteena on korvata tällaiset materiaalit uusiutuvilla materiaaleilla. Uuden NeoLigno-sideaineen ainutlaatuiset ominaisuudet ovat osoitus ligniinin monista mahdollisuuksista. Ligniini on luonnon toiseksi yleisin makromolekyyli selluloosan jälkeen. Sitä on kaikissa kasveissa, ja se muodostaa jopa kolmanneksen puun koostumuksesta. Ligniini on uusiutuva raaka-aine, joka ei sisällä myrkyllisiä aineita, ja sen alkuperä on täysin jäljitettävissä.

NeoLigno on suorituskykyinen vaihtoehto teollisuudessa tällä hetkellä käytetyille fossiilipohjaisille sideaineille ja vaarallisille kemikaaleille. NeoLignon käyttökohteita ovat muun muassa rakentamisessa käytetyt lastulevy- ja eristemateriaalit.

”Teemme uraauurtavaa kehitystyötä tuomalla markkinoille terveellisempää asumista edistävät, luonnolliset sideaineet. Yritykset toivovat turvallisempia ja luonnollisempia materiaaleja voidakseen tarjota asiakkailleen laadukkaita ja täysin biopohjaisia tuotteita. NeoLigno on valmistettu itse tuottamastamme ligniinistä. Sen avulla asiakkaamme voivat kehittää tuotteita, joiden valmistaminen ja käyttäminen on turvallisempaa, teknisistä ominaisuuksista tinkimättä”, toteaa Stora Enson Biomaterials-divisioonan innovaatiojohtaja Lauri Lehtonen. ”NeoLignolla on monia hyötyjä: Se ei sisällä formaldehydiä eikä isosyanaattia, se on täysin biopohjaista ja se tarjoaa korkeaa suorituskykyä”, Lehtonen kertoo.

Stora Enso on tuottanut ligniiniä kaupallisesti vuodesta 2015 Sunilan tehtaallaan Kotkassa.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja

Suomen mediasuhteet
puh. 040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Työllistämme noin 23 000 henkilöä ja meillä on myyntiä yli 50 maahan. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssä (STE A, STE R).

Satu Härkönen, viestintäjohtaja

Suomen mediasuhteet