Stora Enson kunnossapitoyhtiö Efora Oy:n yt-neuvottelut Oulun tehtaalla päätökseen

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 16.10.2019 klo 15.00

Yhteistoimintaneuvottelut Stora Enson kokonaan omistaman tytäryhtiön Efora Oy:n Oulun paperitehtaalla työskentelevän henkilöstön kanssa ovat päättyneet. Efora vastaa Stora Enson Oulun tehtaan kunnossapidosta. Neuvottelujen tuloksena työt loppuvat 24 kunnossapidon henkilöltä.

Kunnossapitoyhtiö Efora Oy:n Oulun henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkoivat 3.9.2019. Neuvottelut olivat seurausta Stora Enson päätöksestä muuntaa Oulun paperitehdas pakkauskartonkitehtaaksi sekä sulkea paperikone 6 ja arkittamo vuonna 2020.

Yhteistoimintaneuvottelujen lopputuloksena työt päättyvät 24 kunnossapidon henkilöltä. Muun muassa eläkejärjestelyillä ja uudelleenjärjestelemällä toimintoja henkilöstövähennykset pystytään alentamaan aiemmin ilmoitetusta enimmillään 50:stä. Työsuhteet päättyvät pääsääntöisesti vuoden 2020 syyskuun loppuun mennessä.

”Pyrimme yhdessä Eforan muiden toimipaikkojen sekä Oulun kaupungin ja muiden sidosryhmien kanssa löytämään korvaavia töitä niille, joille ei ole paikkaa uudessa organisaatiossa. Tarjoamme yhtiössä muun muassa uudelleensijoittumispalveluja sekä uudelleentyöllistymisvalmennusta yksilö- ja ryhmätasolla. Lisäksi tarjoamme taloudellista tukea työntekijöille, jotka haluavat perustaa oman yrityksen”, kertoo Pekka Ruutu, Efora Oy:n toimitusjohtaja.

Efora Oy huolehtii Stora Enson kunnossapidosta yhdeksällä paikkakunnalla Suomessa. Efora on Stora Enson täysin omistama tytäryhtiö, jolla on noin 900 työntekijää.

Aiemmat Oulun tehdasta koskevat tiedotteet:

28.8.2019: Stora Enson kunnossapitoyhtiö Efora Oy aloittaa yt-neuvottelut Oulun tehtaalla

28.5.2019: Stora Enso muuntaa Oulun paperitehtaan pakkauskartonkitehtaaksi

18.3.2019: Stora Enso aloittaa yt-neuvottelut Oulussa paperitehtaan mahdollisesta muuntamisesta pakkauskartonkitehtaaksi ja paperikoneen sulkemisesta

28.6.2018: Stora Enso selvittää Oulun tehtaan kehittämismahdollisuuksia

viestintäjohtaja
Suomen mediasuhteet

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 10,5 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

viestintäjohtaja
Suomen mediasuhteet