Stora Enson ligniini palkittiin vuoden parhaana tuoteinnovaationa ICIS Innovation Awards -tapahtumassa

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 12.10.2018 klo 14.00

LineoTM by Stora Enso, joka tuotiin markkinoille aiemmin tänä vuonna, on voittanut “Paras tuoteinnovaatio” -palkinnon ICIS Innovation Awards 2018 -tapahtumassa. ICIS, Independent Chemical Information Service, on maailman suurin petrokemian markkinatietojen toimittaja. Stora Enson kanssa palkintokategorian loppusuoralle selvinneiden joukossa oli myös muita toimialansa johtavia yrityksiä. Kilpailun tuomaristo kiinnitti huomiota Stora Enson monipuolisen, ligniinistä tehdyn uusiutuvan ja biopohjaisen ratkaisun erinomaisiin mahdollisuuksiin. Ligniini on merkittävä puun ainesosa.

Lineota voidaan käyttää monissa sellaisissa sovelluksissa, joissa tällä hetkellä käytetään fossiilisia raaka-aineita. Se on uusiutuvasta materiaalista valmistettava korvaaja öljypohjaisille fenoleille, joita käytetään vanerin, OSB-levyjen ja viilupuun hartseissa sekä paperin laminoinnissa ja eristeiden valmistuksessa. Tulevaisuudessa Lineosta voidaan kehittää muuntyyppisiä sidosaineita ja siitä voidaan jalostaa myös hiilikuitua sekä materiaalia energian varastointiin.

Stora Enson Sunilan tehdas on valmistanut ligniiniä teollisessa mittakaavassa vuodesta 2015. Sunilan kapasiteetti on 50 000 tonnia ligniiniä vuodessa, mikä tekee Stora Ensosta maailman suurimman kraftligniinin tuottajan.

Stora Enson Biomaterials-divisioonan johtaja Markus Mannström: ”Olemme saaneet erittäin myönteisen vastaanoton Lineolle tuotuamme sen markkinoille. Iloitsemme siitä, että Lineo on saanut tunnustusta kemianteollisuuden johtavilta asiantuntijoilta innovatiivisena tuotteena. Se on yksi Stora Enson tärkeistä uusiutuvista ratkaisuista ja uskomme edelleen, että kaikki, mikä tänään valmistetaan fossiilisista raaka-aineista, voidaan huomenna valmistaa puusta”.

Lisää tietoa ISIC Innovation Awards 2018 -kilpailun voittajista täällä.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com