Stora Enson puukomponenteista rakennettu Lahti2017-kisalaskuri julkistettu

Uusiutuvien materiaalien yhtiö Stora Enso on ollut mukana valmistamassa 19. helmikuuta julkistettua Lahti2017 MM-kisalaskuria. Lahden torilla sijaitsevan puisen laskurin on suunnitellut arkkitehtuurin Finlandia-palkinnon saanut Anssi Lassila.

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 19.2.2016 klo 14.00

Suomalainen muotoilu ja design ovat tärkeässä roolissa vuoden 2017 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisojen järjestelyissä. Arkkitehti Anssi Lassilan suunnittelema ja Lahden ammattikorkeakoulun sekä Salpaus-koulutuskeskuksen yhdessä mallintama ja rakentama kisalaskuri on tästä konkreettinen esimerkki. MM-kisojen ympäristövastuullisuusteemaa tukien laskuri on rakennettu kisojen pääyhteistyökumppani Stora Enson kotimaisista öljykäsitellyistä männyn sydänpuukomponenteista. Öljykäsittely parantaa puun säänkesto-ominaisuuksia ja tekee materiaalista kestävän ja erityisesti ulkokäyttöön soveltuvan.

”Kisalaskuri on yhteistyön tulos. Halusimme Anssi Lassilan mukaan suunnittelemaan tätä erityistä ja erilaista kohdetta, jossa yhdistyvät erinomainen muotoilu ja uudenlainen puumateriaali. Yhteistyö lahtelaisten puualan osaajien kanssa oli luonteva valinta. Lahden ammattikorkeakoulusta ja Salpaus-koulutuskeskuksesta löytyy kokemusta ja osaamista niin puuntyöstöön kuin mallintamiseenkin”, kertoo Stora Enson Lahti2017-projektipäällikkö Satu Härkönen.

”Lähtökohtana oli tehdä kiinnostava puinen veistos ja käyttää suomalaista osaamista sekä puumateriaalia parhaalla mahdollisella tavalla. Laskurin ’korttitalomainen’ puulevyistä rakennettu ristikko toimii kokonaisuuden runkona ja muodostaa moniulotteisen kokonaisuuden. Rakenteen kidemäisyys liittyy myös Lahden kisojen lumesta inspiroituvaan graafiseen ilmeeseen”, kertoo arkkitehti Anssi Lassila.

Laskurin julkistus käynnisti virallisesti MM-esikisaviikonlopun, jonka aikana Lahden Salpausselällä kilpaillaan ennätykselliset yksitoista maailmancupin osakilpailua. Lahti isännöi pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisoja vuonna 2017 historiallisesti seitsemännen kerran. MM-kisat käydään 22.2.–5.3.2017. Stora Enso toimii MM-kilpailujen pääyhteistyökumppanina.

Kuva kisalaskurista on saatavilla http://bmt.storaenso.com/?cart=1393-clclbebjjk&l=EN

Liisa Nyyssönen, johtaja, Suomen mediasuhteet, Stora Enso, p. 040 544 3491
Esa-Pekka Nykänen, markkinointijohtaja, Lahti 2017 kisaorganisaatio p. 040 595 3135

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. storaenso.com