Stora Enson uusi hygieniasertifikaatti mahdollistaa aaltopahvipakkausten monipuolisemman käytön

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 1.2.2021 klo 07.00

Koronapandemia on lisännyt kiinnostusta pakkaushygieniaan ja tuoteturvallisuuteen entisestään. Tuotekehitys ja painotekniikoiden kehittyminen ovat kasvattaneet aaltopahvin käyttömahdollisuuksia esimerkiksi verkkokaupassa. Stora Enson Lahden ja Kristiinankaupungin tehtaille juuri myönnetty elintarviketurvallisuussertifikaatti mahdollistaa entistä monipuolisemman aaltopahvipakkauksien käytön myös korkeaa hygieniaa vaativien elintarvikkeiden pakkaamisessa.

Pakkaukset suojaavat elintarvikkeita, ruokaa ja lääkkeitä kuljetuksen aikana ja kaupan hyllyllä. Erityisesti elintarvikkeiden, lääkkeiden ja verkkokaupan pakkauksilta vaaditaan yhä enemmän turvallisuutta ja hygieenisyyttä. Stora Enso valmistaa puukuidusta uusiutuvia aaltopahvipakkauksia, joissa kuljetetaan elintarvikkeita, vihanneksia ja marjoja tiloilta kauppoihin ja kuluttajille.

Stora Enson Lahden ja Kristiinankaupungin tehtaat saivat juuri kansainvälisesti tunnustetun, vaativan elintarviketurvallisuussertifikaatin. Molemmat tehtaat valmistavat korkean tason hygieniaa vaativia pakkauksia. Elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmä laajentaa aaltopahvista valmistettujen pakkausten käyttömahdollisuuksia yhä enemmän myös elintarvikkeisiin, jotka on ennen pakattu esimerkiksi muoviin.

”Koko henkilöstömme on nyt koulutettu sertifikaatin mukaisesti elintarvikeriskien hallintaan ja jokainen prosessin osa tehtaalla on hiottu tähtäämään huippuhygieeniseen tuotteeseen. Henkilöstömme on ottanut käyttöön uusia toimintatapoja valmistamiemme tuotteiden tuoteturvallisuuden varmistamiseksi”, kertoo Stora Enson aaltopahviliiketoiminnan Pohjoismaiden johtaja Tom Lind.

”Asiakkaana arvostamme Stora Enson saamaa FSSC 22000 -elintarviketurvallisuussertifikaattia laadunhallinnan ja kehittämisen näkökulmasta. Näemme, että sertifikaatti omalta osaltaan varmistaa Valion tuoteturvallisuuden kannalta tärkeitä asioita eli auttaa suojaamaan valmistamiamme tuotteita matkalla asiakkaille ja kuluttajalle”, kertoo Valion Sourcing Compliance Manager Kirsti Nyberg.

Pakkauksilta halutaan laatua ja uusiutuvuutta

”Yhdistämällä tammikuussa käynnistyneen Oulun kartonkitehtaamme uuden, puhtaan ja vahvan kartongin sekä Lahden ja Kristiinankaupungin tehtaidemme huippuosaamisen, voimme nyt korvata aaltopahvipakkauksilla entistä laajemmin uusiutumattomia vaihtoehtoja korkeaa hygieniatasoa vaativissa pakkauksissa”, kertoo Lind.

Ruoka- ja juoma-alan yritykset haluavat, että myytävät elintarviketuotteet on pakattu uusiutuviin, laadukkaisiin ja turvallisiin materiaaleihin. Aaltopahvipakkaus on kevyt mutta jämäkkä, joka kestää kuljetusta ja on kierrätettävä. Aaltopahvia voidaan kierrättää jopa seitsemän kertaa.

Kansainvälinen elintarviketurvallisuussertifikaatti FSSC 22000

FSSC 22000 on elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmä, joka perustuu kansainvälisesti tunnustettuun ISO 22000 -standardiin sekä järjestelmään kuuluviin lisävaateisiin. FSSC 22000 -järjestelmän mukaisesti toimimalla Stora Enso parantaa tehtaiden toimintoja entisestään vahvistamalla muun muassa siisteyteen, tuotepuhtauteen, kunnossapitoon ja henkilöstön hygieniaan liittyviä käytänteitä. Sertifikaatti on tunnustus toimivasta järjestelmästä ja halusta sitoutua turvallisten elintarvikepakkausten valmistamiseen.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 30 maassa. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssä (STE A, STE R). Kuitupohjaiset materiaalimme ovat uusiutuvia, kierrätettäviä ja fossiilittomia. Ratkaisumme tarjoavat vähähiilisen vaihtoehdon rajallisiin luonnonvaroihin perustuville tuotteille. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. storaenso.com

viestintäjohtaja
Suomen mediasuhteet