Stora Enson uusi indeksipuukauppa alentaa puun hintavaihteluihin liittyvää epävarmuutta

Stora Enso tuo markkinoille indeksiin pohjautuvan puukauppatavan vaihtoehtona perinteiselle puukaupalle.  Uusi kauppatapa alentaa puun hintavaihteluihin liittyvää epävarmuutta ja sopii siten erityisesti kaupantekohetkellä puun hinnan kehitystä miettiville metsänomistajille. Indeksipuukauppa sopii myös pitkäjänteisten puukauppasopimusten pohjaksi.

”Tavoitteenamme on uuden kauppatavan avulla helpottaa metsänomistajien päätöksentekoa. Indeksipuukauppa mahdollistaa metsän kasvun tulouttamisen tasaisesti usealle vuodelle ilman hintariskiä ja tasoittaa samalla puukauppaa ympärivuotiseksi. Metsänomistaja voi tehdä puukauppapäätöksen selkeämmin metsänhoidollisilla perusteilla ja suunnitella metsänsä toimenpiteitä vuosiksi eteenpäin”, Stora Enson metsäpäällikkö Jorma Länsitalo korostaa.

Stora Enso ottaa uuden indeksipuukaupan käyttöön vaiheittain ensi vuoden alusta alkaen. Uutta puukauppatapaa kehitetään saatujen kokemusten pohjalta yhdessä metsänomistajien kanssa kaikkien hyödynnettäväksi.

Metsäntutkimuslaitos kerää tilastoa puun hinnoista ja laskee indeksipuukaupan perustana olevan hintaindeksin kuukausittain. Indeksipuukaupassa sovittua yksikköhintaa korjataan kauppajaksolla tapahtuneen puumarkkinoiden hintakehityksen mukaan Metlan julkaiseman indeksin perusteella.

Stora Enso kehittää jatkuvasti palvelujaan vastaamaan metsänomistajakunnan muuttuvia tarpeita ja tavoitteita. Indeksipuukaupan lisäksi Stora Enso on lisännyt palveluvalikoimaansa Kiirus-palvelun. Palvelu on tarkoitettu kiireisille metsänomistajille, jotka kokevat puukauppa- ja metsäasiat etäisiksi ja tuntemattomiksi. Palvelun avulla kartoitetaan kunkin metsän mahdollisuudet ja tehdään päätöksenteon avuksi tuottolaskelma, josta selviää metsän nykyinen arvo ja arvokasvu. Samalla lasketaan menetys verrattuna siihen, että metsänomistaja hyödyntää puukaupassa Stora Enson Tähtitiliä. Sekä indeksipuukauppa että Kiirus-palvelu tarjoavat metsänomistajalle vaivattoman ja helpon tavan saada metsäomaisuudestaan hyvä tuotto.

Jorma Länsitalo, metsäpäällikkö, Stora Enso Metsä, puh. 02046 23008
Esa Ojala, ostojohtaja, Stora Enso Metsä, puh. 02046 23006
Susanna Rissanen, viestintäpäällikkö, Stora Enso Metsä, puh. 02046 24984

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

Stora Enso Metsä toimittaa puuraaka-aineen yhtiön suomalaisille sellu- ja paperitehtaille sekä sahoille. Tavoitteena on taata häiriöttömät puutoimitukset tehtaille ympäristötietoisesti kestäviä menetelmiä käyttäen. Stora Enso Metsän palveluksessa on noin 650 henkilöä ja alihankkijoina noin 400 kone- ja autoyrittäjää.