Stora Enson yhteistoimintaneuvottelut Varkauden kartonkitehtaalla ovat päättyneet

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 19.2.2020 klo 9.15

Stora Enson Varkauden pakkauskartonkitehtaan ja kunnossapitoyhtiö Eforan 9.12.2019 aloittamat yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut johtavat Varkaudessa 33 henkilötyövuoden vähentämiseen pakkauskartonkitehtaalla ja 15 kunnossapidosta. Valtaosa vähennyksistä pystytään hoitamaan eläkejärjestelyillä.

”Yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön vähentämiseksi eivät ole koskaan toivottu tilanne, mutta on hienoa, että pystyimme käymään neuvottelut hyvässä hengessä. Yhdessä työntekijöiden kanssa onnistuimme löytämään vaihtoehtoja yksikön kilpailukyvyn varmistamiseksi”, sanoo Varkauden kartonkitehtaan johtaja Jarkko Tehomaa.

Henkilövähennyksistä pääosa pystytään hoitamaan eläkejärjestelyillä. Lisäksi kiinteistöhuollon tehtäviä ulkoistetaan, joten siirtyvät työntekijät jatkavat työtehtävissään niin sanottuina vanhoina työntekijöinä toisen yrityksen palveluksessa.

Yt-neuvotteluiden taustalla oli tarve järjestää tehtaan toimintoja uudelleen kustannustehokkuuden lisäämiseksi ja kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi tilanteessa, jossa geopoliittiset epävarmuustekijät vaikuttavat liiketoimintaolosuhteisiin. Varkauden toimenpiteet ovat osa Stora Enson kannattavuuden turvaamisohjelmaa, jolla pyritään 275 miljoonan euron säästöihin muuttuvissa ja kiinteissä kustannuksissa.

Stora Enson Varkauden pakkauskartonkitehdas valmistaa aaltopahvin raaka-aineita; kraftlinereita ja white top -linereita, joita käytetään aaltopahvin pinta- ja taustakerroksissa. Tehdasalueella toimii myös saha ja viilupuutehdas. Efora on Stora Enson kokonaan omistama kunnossapitoyhtiö, joka huolehtii yhtiön tehtaiden kunnossapidosta 10 paikkakunnalla Suomessa.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 10,1 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com