Suomen luontokeskus Haltia ensimmäinen CLT-puuelementtitekniikalla toteutettu julkisrakennus Suomessa

Stora Enso Puutuotteiden Rakentamisen ratkaisut -liiketoiminta ottaa merkittävän askeleen eteenpäin uuden ristiinliimattuihin puulevyihin perustuvan CLT-elementtitekniikan (cross laminated timber) käyttöönotossa. Espoon Nuuksioon rakennettava uusi Suomen luontokeskus Haltia on ensimmäinen CLT-elementtitekniikalla rakennettava julkinen rakennus Suomessa. Samalla yhtiö vahvistaa asemaansa kantavien puurakenteiden toimittajana myös kotimaan markkinoilla.

”Asiakkaiden näkökulmasta asennusvalmiiden ja mittatarkkojen CLT-elementtien etuna on laadun ohella nopea ja kustannustehokas rakentaminen. Rakenteiden tiiveys takaa energiatehokkuuden ja sitä kautta entistäkin ekologisemman lopputuloksen. Loistavien ympäristöarvojen lisäksi ratkaisumme tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden aloittaa tärkeät sisätyövaiheet, kuten lattiavalut, merkittävästi aikaisemmin”, sanoo Puutuotteet-liiketoiminta-alueen johtaja Hannu Kasurinen.

”Olemme kehittäneet viime vuodet määrätietoisesti Rakentamisen ratkaisut -liiketoimintaamme niin investointien, tuotekehityksen kuin yrityskauppojen kautta. Suomen luontokeskus ja uusi Kuopion Ikea, jonne tulemme myös toimittamaan puupohjaiset kattoelementit, ovat tuoreita konkreettisia esimerkkejä siitä että suuntamme on oikea ja että kehittämillämme rakentamisen kokonaisratkaisuilla on vahva kysyntä niin nykyisillä markkinoillamme Keski-Euroopassa kuin kotimaan markkinoilla”, Kasurinen jatkaa.

Ristiinliimattuihin puulevyihin (CLT) pohjautuvien ratkaisujen tulevaisuudennäkymät ovat edelleen erinomaiset ja Stora Enson tavoitteena on kasvaa jatkossakin yhdessä asiakkaidensa kanssa.

”Vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä käynnistyvän Ybbsin sahan yhteyteen Itävaltaan valmistuva uusi CLT-tuotantoyksikkö vahvistaa entisestään asemaamme niin nykyisillä omakotitalorakentamisen markkinoilla Keski- ja Länsi-Euroopassa kuin erityisesti myös julkis- ja monikerrosrakentamisessa”, Kasurinen korostaa.

Stora Enso Puutuotteet ja sen tytäryhtiö Eridomic Oy toimittavat Suomen luontoa esittelevään luontokeskus Haltiaan kaikki kellarin yläpuoliset kantavat rakenteet. Kaikkiaan 5 200 m² suuruinen toimitus sisältää ulko- ja väliseinien sekä välipohjien CLT-elementit, liimapuukannattimet ja kattoelementit. Vuoden 2013 alussa valmistuvan Haltian kantaviksi rakenteiksi määriteltiin jo suunnitteluvaiheessa ristiinlaminoidut CLT-levyt, sillä rakennuksesta halutaan mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittava. Kohteen pääurakoitsijana toimii YIT.

Myös kesällä 2012 avautuvaan Kuopion uuteen Ikea-tavarataloon tulee yhteensä 25 000 m² Stora Enson tytäryhtiö Eridomicin valmistamia kattoelementtejä. Elementtien valmistus- ja asennustyöt käynnistyvät syyskuussa.

Hannu Kasurinen, johtaja, Stora Enso Puutuotteet, p. 02046 21222
Matti Mikkola, johtaja, Rakentamisen ratkaisut, Stora Enso Puutuotteet, p. 02046 21710
Päivi Kauhanen, Suomen viestintäjohtaja, p. 02046 21292

www.storaenso.com/investors

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.