• Stora Enso Oyj/

Yhä useampi päiväkoti ja koulu rakennetaan tänä vuonna puusta – Tuusulan päiväkoti massiivipuumäärältään Suomen suurin

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 5.2.2021 KLO 08.00

Ympäristöministeriön asettamat tavoitteet puurakentamisen lisäämiselle näkyvät selvästi jo nyt Suomen julkisessa rakentamisessa. Vuosi 2021 on alkanut vauhdikkaasti, ja Stora Enso toimittaa massiivipuuelementtejä uuteen puiseen kouluun Helsingissä ja päiväkotiin Tuusulassa. Tuusulan päiväkoti on tähänastisista varhaiskasvatuksen rakennuskohteista ristiinliimatun puun (CLT) määrältään suurin Suomessa.

Massiivipuuelementtien käyttö julkisessa rakentamisessa lisääntyy vauhdilla. Helsinkiin on tulossa jo neljäs puurakenteinen opetusrakennus, joka rakennetaan Stora Enson massiivipuusta. Teknologia tekee puurakentamisesta yhä kehittyneempää ja nopeampaa. Pakilanpuiston koulu on ensimmäinen massiivipuurakenteinen hanke, jossa sekä CLT-rungon että viilupuu (LVL) -kattoelementtien asentamisessa hyödynnetään Stora Enson CLT360+ -sovellusta, mikä helpottaa ja nopeuttaa puuelementtien asennusta.

”Suomen osalta on jo nyt vuodelle 2021 selvästi enemmän tilauskantaa kuin koko viime vuonna yhteensä, joten vuosi vaikuttaa Suomen puurakentamisen osalta oikein lupaavalta”, iloitsee Stora Enson kehityspäällikkö Antto Kauhanen.

Vähähiilisiä kouluja ja päiväkoteja

Tuusulaan rakennettava Martta Wendelinin päiväkoti on massiivipuumäärältään Suomen suurin päiväkoti ja se valmistuu toukokuussa 2022. Rakennusurakassa noudatetaan Joutsenmerkin ympäristökriteerejä, joilla varmistetaan, että rakennus on ympäristöystävällinen koko sen elinkaaren ajan. Puulla on rakennusmateriaalina monia etuja: se on mittatarkkaa, kevyttä mutta lujaa, puuelementtien valmistus on vähäpäästöistä ja puurakennus toimii hiilivarastona koko elinkaarensa ajan.

Stora Enso julkaisi joulukuussa koulurakentamisen konseptin, joka tukee niin kuntien ja kaupunkien päättäjiä kuin arkkitehtejä ja suunnittelijoita toteuttamaan vähähiilisiä puukouluja ja -päiväkoteja. Konseptissa on huomioitu suomalaisen koulujärjestelmän vaatimukset, kuten oppimisympäristöjen joustavuus ryhmäkoon ja tilatarpeen mukaan. Konsepti antaa perusohjeen suunnitteluun ja tilojen mitoitukseen sekä opastaa sopivimman puumateriaaliratkaisun valinnassa ja rakentamisen toteutuksessa.

”Kiinnostus puukouluja ja -päiväkoteja kohtaan on nyt suurta myös Suomessa ja tarve terveellisille opetustiloille on välitön”, Kauhanen jatkaa.

Pakilanpuiston rakennushanke toteutetaan allianssimallilla, jossa Helsingin kaupungin kumppaneina toimivat NCC Suomi Oy, työyhteenliittymä Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy, Arkkitehdit Rudanko+Kankkunen Oy, FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy sekä Ideastructura Oy. Puurakentajat Suunnittelu Oy vastaa puurungon rakenne- ja tuoteosasuunnittelusta ja Puurakentajat Rakennus Oy asennuksesta.

Martta Wendelinin päiväkotihankkeessa pääurakoitsijana toimii Arkta Rakennuskultti Oy ja pääsuunnittelusta vastaa Arkkitehdit Frondelius + Keppo + Salmenperä Oy. Puurakentajat toimittaa täysin puurakenteisen päiväkodin puurungon asennettuna.

Puurakentajat on valinnut molempien kohteiden CLT-toimittajaksi Stora Enson. Stora Enso ja Puurakentajat Group ovat tehneet yhteistyötä jo vuosia useissa puurakentamisen kohteessa.

”Olemme valinneet Stora Enson toimittajaksemme, sillä asiakaslupauksemme kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että voimme luottaa toimittajamme puutuotteiden laatuun ja asiakaslähtöisyyteen. Saumaton yhteistyö näkyy tilaajalle täsmällisenä, onnistuneena ja kustannustehokkaana toimituksena”, sanoo Puurakentajat Groupin toimitusjohtaja Mikko Leino.

Pakilanpuiston koulu:

• Allianssimallilla toteutettava 1000 oppilaan koulu Helsingin Pakilassa
  • Rakennuttaja: Helsingin kaupunki
  • Pääurakoitsija: NCC Suomi Oy
  • Arkkitehti: Työyhteenliittymä Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy ja Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy
  • Rakennesuunnittelu: Ideastructura Oy
  • Puurungon rakenne- ja tuoteosasuunnittelu sekä asennus: Puurakentajat Group Oy
  • Puurungon materiaali: 2500m2 LVL-kattoelementtejä Stora Enson LVL:stä, 700m3 Stora Enson CLT:tä
  • Valmis alkuvuodesta 2022

Martta Wendelinin päiväkoti:

• 240 lapsen päiväkoti Tuusulan Hyrylässä
  • Rakennuttaja: Tuusulan kunta