Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset Stora Enso Oyj:n varsinaiselle yhtiökokoukselle 2024

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 10.1.2024 klo 14.30

Stora Enson varsinaisen yhtiökokouksen päätöksen mukaan asetettu osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää 20.3.2024 kokoontuvalle yhtiökokoukselle, että yhtiön hallitukseen valitaan kahdeksan (8) jäsentä.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää yhtiökokoukselle, että yhtiön hallitukseen valitaan uudelleen seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka nykyisistä jäsenistä Håkan Buskhe, Elisabeth Fleuriot, Helena Hedblom, Astrid Hermann, Kari Jordan, Christiane Kuehne ja Richard Nilsson, ja että Reima Rytsölä valitaan uudeksi hallituksen jäseneksi vastaavalle toimikaudelle.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää, että Kari Jordan valitaan hallituksen puheenjohtajaksi ja Håkan Buskhe hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Antti Mäkinen on ilmoittanut, että hän ei ole käytettävissä hallituksen jäseniä valittaessa.

”Antti Mäkinen on toimikautensa aikana vuodesta 2018 alkaen ollut arvostettu jäsen Stora Enson hallituksessa. Hän toimi hallituksen puheenjohtajana vuosina 2021–2023. Haluan kiittää häntä lämpimästi arvokkaasta työstä Stora Enson hyväksi. Olemme myös varmoja, että ehdotettu uusi hallituksen jäsen Reima Rytsölä tuo hallitukselle merkittävää osaamista ja kokemusta, mikä on hyvin tärkeää seuraavassa vaiheessa Stora Enson kehityksessä johtavana uusiutuvien materiaalien valmistajana”, sanoo Stora Enson hallituksen puheenjohtaja ja osakkeenomistajien nimitystoimikunnan jäsen Kari Jordan.

Reima Rytsölä, s.1969, Suomen kansalainen, valtiotieteiden maisteri, on sijoitus- ja rahoitusjohtaja, jolla on laaja kokemus suomalaisista rahoituslaitoksista. Hän on toiminut Solidium Oy:n toimitusjohtajana elokuusta 2022 alkaen. Ennen nykyistä tehtäväänsä Rytsölä toimi Keskinäisen Eläkevakuutusyhtiö Varman sijoitustoiminnosta vastaavana varatoimitusjohtajana (2014–2022) ja työskenteli Pohjola Pankissa eri tehtävissä, muun muassa pankkitoiminnan johtajana (2008–2013). Hän on riippumaton yhtiöstä mutta ei sen osakkeenomistajista Solidiumin toimitusjohtajan tehtävänsä vuoksi. Hän ei tällä hetkellä omista Stora Enson osakkeita.

Hallituksen jäsenten valintamenettelyn osalta osakkeenomistajien nimitystoimikunta suosittaa, että osakkeenomistajat ottavat yhtiökokouksessa kantaa ehdotukseen yhtenä kokonaisuutena. Tämä suositus perustuu siihen, että Stora Ensossa on hyvän pohjoismaisen hallintomallin mukainen hallituksen ulkopuolinen osakkeenomistajien nimitystoimikunta. Nimitystoimikunnan tehtävänä on varmistaa, että hallituksen yksittäisten jäsenehdokkaiden pätevyyden lisäksi ehdotettavalla hallituksella kokonaisuutena on yhtiön kannalta paras mahdollinen osaaminen ja kokemus ja että hallituksen kokoonpano täyttää myös muut hallinnointikoodin pörssiyhtiölle asettamat vaatimukset.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää yhtiökokoukselle, että hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja hallituksen muiden jäsenten vuosipalkkioita korotetaan 3 % ja ne olisivat siten seuraavat:

215 270 euroa (2023: 209 000)

Varapuheenjohtaja

121 540 euroa (2023: 118 000)

Jäsenet

83 430 euroa (2023: 81 000)

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää myös, että hallituksen jäsenten vuosipalkkio maksetaan yhtiön osakkeina ja rahana siten, että 40 prosentilla vuosipalkkiosta hankitaan hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun Stora Enson R-osakkeita markkinoilta julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan, ja loput vuosipalkkiosta maksetaan rahana. Osakkeet hankitaan kahden viikon kuluessa siitä, kun osavuosikatsaus kaudelta 1.1.2024–31.3.2024 on julkistettu tai ensimmäisenä sellaisena ajankohtana, kun se soveltuvan lainsäädännön mukaan on mahdollista. Yhtiö vastaa osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta.

Lisäksi osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää, että hallituksen talous- ja tarkastusvaliokunnan, People and Culture Committeen ja vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunnan jäsenten vuosipalkkioita korotetaan 3 % ja ne olisivat siten seuraavat:

Talous- ja tarkastusvaliokunta

23 278 euroa (2023: 22 600)

Jäsenet

16 377 euroa (2023: 15 900)

People and Culture Committee

11 639 euroa (2023: 11 300)

Jäsenet

7 004 euroa (2023: 6 800)

Vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunta

11 639 euroa (2023: 11 300)

Jäsenet

7 004 euroa (2023: 6 800)

Osakkeenomistajien nimitystoimikuntaan kuului neljä jäsentä vuosina 2023–2024: Kari Jordan (hallituksen puheenjohtaja), Håkan Buskhe (hallituksen varapuheenjohtaja) ja kahden suurimman osakkeenomistajan nimittämät jäsenet, Jouko Karvinen (Solidium Oy) ja Marcus Wallenberg (FAM AB). Solidiumin edustajana 6.11.2023 asti toimi Reima Rytsölä. Marcus Wallenberg valittiin osakkeenomistajien nimitystoimikunnan puheenjohtajaksi.

Toimikunnan päätehtävänä oli valmistella vuoden 2024 varsinaiselle yhtiökokoukselle esitys hallituksen jäsenistä ja heidän palkkioistaan. Osakkeenomistajien nimitystoimikunta kokoontui kolme (3) kertaa toimikaudellaan 2023–2024 ja jokainen jäsen osallistui kaikkiin kokouksiin. Kari Jordan ja Håkan Buskhe eivät osallistuneet palkitsemisen valmisteluun tai siitä päättämiseen.

Lisätietoja medialle:
Ingrid Peura
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +46 70 210 7691

Stora Enso on pakkaus, biomateriaali ja puutuoteteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna tehdä puusta. Stora Enso työllistää noin 21 000 henkilöä. Vuonna 2022 Stora Enson liikevaihto oli 11,7 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADRtodistuksilla ja osakkeilla (SEOAY, SEOFF, SEOJF) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Lisätietoja medialle:
Ingrid Peura