Stora Enso aloittaa kannattavuuden turvaamisohjelman kilpailukykynsä vahvistamiseksi

STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTISET 1.2.2019 klo 9.29

Stora Enso aloittaa kannattavuuden turvaamisohjelman, jolla tähdätään 120 milj. euron vuotuisiin kustannussäästöihin. Yhtiön investointiennustetta supistetaan 50 milj. eurolla aiemmin ilmoitettuun ennusteeseen verrattuna. Ohjelma sisältää suunnitelmat kustannusten pienentämiseksi Alan ja Imaveren sahoilla sekä suunnitelman Imatran paperikone 6:n sulkemiseksi.

Stora Enso aloittaa kannattavuuden turvaamisohjelman, jolla tähdätään 120 milj. euron säästöihin muuttuvissa ja kiinteissä kustannuksissa, sillä epävarmuus markkinoilla kasvaa. Ohjelman on tarkoitus ulottua kaikkiin divisiooniin ja konsernitoimintoihin. Yhtiö arvioi, että osa vaikutuksista näkyy jo vuoden 2019 aikana ja kokonaan vuoden 2020 loppuun mennessä.

“Olemme varautuneet jo vuoden ajan markkinoiden mahdolliseen heikentymiseen. Nykyisessä geopoliittisessa kehityksessä on merkittävä riski, että maailmankauppa supistuu huomattavasti. Markkinariskin ja kustannusten kasvun takia toimimme nyt ennakoivasti ja käynnistämme kannattavuuden turvaamisohjelmamme vahvistaaksemme kilpailukykyämme”, Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström sanoo.

Toimenpiteitä suunnitteilla Imatralla, Alassa ja Imaveressa

Osana ohjelmaa Stora Enso suunnittelee sulkevansa paperikone 6:n Imatran tehtailla ja aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut tähän suunnitelmaan liittyen. PK6 on pieni paperikone, jonka vuosikapasiteetti on 90 000 tonnia, ja se on tullut teknisen elinkaarensa päähän. Suunniteltu sulkeminen johtaisi enintään 80 henkilötyövuoden vähentämiseen ja joidenkin tehtävien uudelleenjärjestelyihin. Tuotannon on suunniteltu jatkuvan kolmannen vuosineljänneksen huoltoseisokkiin asti tai vuoden 2019 loppuun asti niin, että luvatut määrät pystytään toimittamaan. Suunniteltu sulkeminen aiheuttaisi arviolta 4 milj. euron kustannukset, jotka liittyvät alaskirjaukseen ja yhteistoimintaneuvotteluprosessin kustannuksiin.

Summa kirjattaisiin vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä.

Stora Enso suunnittelee tehostamistoimenpiteitä myös Alan sahalla Ruotsissa ja Imaveren sahalla Virossa. Suunnitelma sisältää toimenpiteitä tuottavuuden lisäämiseksi ja kustannusten pienentämiseksi. Suunnitelma johtaisi 35 henkilötyövuoden vähennykseen, ja yhteistoimintaneuvottelut suunnitelmiin liittyen on aloitettu.

Kaikki kannattavuuden parantamisohjelman yksityiskohtaiset suunnitelmat edellyttävät yhteistoimintaneuvotteluja työntekijöiden edustajien kanssa sekä paikallisen lainsäädännön edellyttämiä lakisääteisiä prosesseja ja hyväksymisiä.

Investointiennusteen lasku

Stora Enso ilmoitti marraskuussa 2018 pitävänsä investoinnit (ilman investointeja biologisiin hyödykkeisiin), noin 550–600 milj. eurossa vuonna 2019, poislukien IFRS 16 Vuokrasopimukset-standardin vaikutukset. Stora Enson uusi investointiennuste vuodelle 2019 on 540–590 milj. euroa, joka sisältää nyt noin 40 milj. euroa pääomitettuja vuokrasopimuksia IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin mukaisesti. Ennustetta on supistettu noin 50 milj. euroa konsernin uuden kannattavuuden turvaamisohjelman puitteissa. Poistojen ja biologisten hyödykkeiden arvon operatiivisen alentumisen ennakoidaan olevan noin 590–630 milj. euroa, sisältäen IFRS 16 vaikutukset.

Arvio vuoden 2019 investoinneista ja poistoista

Milj. euroa  Arvio 2019
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin  540–590
Poistot ja biologisten hyödykkeiden arvon operatiivinen alentuminen  590–630