Stora Enso asettaa uudet taloudelliset tavoitteet konsernille ja divisioonille

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 28.5.2015 klo 14.00

Stora Enso on määritellyt jokaiselle divisioonalle selkeät strategiset tavoitteet, joiden avulla markkinat voivat seurata divisioonien toimintaa helpommin. Samalla tavoitteet ohjaavat divisioonia koko konsernin strategian toteuttamisessa yhtiön muuttuessa perinteisestä paperin- ja kartongintuottajasta asiakaslähtöiseksi uusiutuvien materiaalien yhtiöksi. Divisioonien tavoitteet eroavat toisistaan niiden erilaisten liiketoimintaympäristöjen vuoksi.

Divisioonien avainmittari on sidotun pääoman operatiivinen tuotto, operatiivinen ROOC (%). Poikkeuksen tekee Paper-divisioona, jonka avainmittari on vapaan rahavirran suhde liikevaihtoon, koska divisioonan tavoitteena on keskittyä rahavirran tuottamiseen. Tavoitteet on määritelty kunnianhimoisiksi mutta mahdollisiksi saavuttaa viiden vuoden suunnitelmakaudella.

STORA ENSON TALOUDELLISET TAVOITTEET

KPI-mittari Tavoite
Konserni Osinko 50 % nettotuotosta jaetaan suhdannekierron aikana
  Operatiivinen ROCE >13 %
  Liikevaihton kasvu, ilman Paper-divisioonaa Nopeampi kasvu kuin vertailumarkkinalla
  Nettovelka / Operatiivinen EBITDA
  Kiinteät kustannukset / liikevaihto
  Velkaantumisaste
Consumer Board Operatiivinen ROOC >20 %
Packaging Solutions Operatiivinen ROOC >20 %
Biomaterials Operatiivinen ROOC >15 %
Wood Products Operatiivinen ROOC >18 %
Paper Vapaa rahavirta / liikevaihto >7 %

ROCE = Sijoitetun pääoman tuotto
ROOC = Operatiivisen pääoman tuotto

Capital Markets Day webcast

Stora Enson Capital Markets Day pidetään Lontoossa tänään. Tilaisuuden esitykset alkavat klo 15 Suomen aikaa ja keskittyvät Stora Enson pakkausliiketoimintaan ja innovaatioihin. Tervetuloa seuraamaan webcast-lähetystä osoitteessa http://edge.media-server.com/m/p/nvkju4nc.

Seppo Parvi, talousjohtaja, p. 02046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 040 763 8767
Hanne Karrinaho, talousviestintäjohtaja, p. 040 766 9452

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteemme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia tuotteita ja palveluja, jotka perustuvat puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin. Työllistämme noin 27 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 10,2 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

Seppo Parvi, talousjohtaja, p. 02046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 040 763 8767