Stora Enso edistää mikrokuitusellun kaupallista käyttöä pakkauskartongeissa

Stora Enso investoi yhteensä 9,1 milj. euroa kuluttajapakkauskartonkitehtaisiinsa Imatralla ja Inkeroisissa sekä Ruotsin Forsissa jatkaakseen mikrokuitusellun (MFC) kaupallistamista ja nopeuttaakseen tuotekehitystä.

Uusilla investoinneilla Stora Enso kiihdyttää uusien MFC-sovellusten kehittämistä. Niihin kuuluu mm. rasvalta ja hapelta suojaavat kartongin päällystekerrokset sekä alumiinikalvon korvaava uusiutuva tuote. MFC:llä on poikkeuksellisen hyvät lujuusominaisuudet ja sen raaka-aine on 100-prosenttisesti uusiutuvaa. MFC soveltuu siis korvaamaan nykyisiä fossiilipohjaisia materiaaleja, kuten muovia, useissa erilaisissa tuotteissa.

Alun perin Stora Enso keskittyi MFC:n liittyvässä kehitystyössään nestepakkauskartonkisegmenttiin. Yhtiö toi ensimmäisenä markkinoille kaupalliseen käyttöön soveltuvan pakkauskartongin, jonka valmistuksessa oli käytetty MFC:tä. MFC:tä on käytetty vähentämään raaka-aineen tarvetta ja parantamaan kartongin laatua erityisesti meijerialalla vuodesta 2015 alkaen. Uusien investointien myötä MFC-pohjaisen pakkauskartongin vuotuista kapasiteettia nostetaan 500 000 tonniin. Stora Enso pystyy siis jatkossakin vähentämään raaka-aineen tarvetta pakkausmateriaalien valmistuksessa ja keventämään pakkauksia.

“Otamme nyt uusia askelia MFC-pohjaisten tuotteiden kehityksessä ja vastaamme näin uusituvista raaka-ainesta valmistettujen innovatiivisten tuotteiden kysyntään. Tulevaisuudessa MFC:tä on mahdollista käyttää lukuisissa täysin uusissa tuotteissa, myös Stora Enson nykyisen tuotevalikoiman ulkopuolella”,  sanoo Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström.

MFC-laitokset valmistuvat vuoden 2017 lopussa ja saavuttavat täyden tuotantokapasiteetin 3–5 vuoden sisällä käynnistymisestä. Valmistuttuaan investoinnit parantavat Stora Enson kannattavuutta ja laajentavat yhtiön nykyistä tuotevalikoimaa.

Liisa Nyyssönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 544 3491

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Liisa Nyyssönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet