Stora Enso investoi kuluttajapakkauskartonkiliiketoiminnan strategiseen kasvuun

Stora Enso investoi noin 70 miljoonaa euroa Imatran tehtaille PE-päällystettyjen tuotteiden valmistuskapasiteetin lisäämiseen. Yhtiö vahvistaa näin asemaansa kansainvälisesti johtavana korkealaatuisten kartonkien tarjoajana.

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 18.5.2016 klo 9.00

Stora Enso investoi noin 70 miljoonaa euroa uuteen polyeteenipäällystyslinjaan ja automatisoituun rullavarastoon Imatran tehtaille. PE-päällystyksellä parannetaan kartongin barrier- eli läpäisemättömyysominaisuuksia ja pakkauksen toiminnallisuutta vaativissa käyttökohteissa kuten ruuan ja nesteiden pakkauksissa.

Investointi vahvistaa Stora Enson kykyä vastata asiakkaiden kasvavaan elintarvikepakkauksissa käytettävän kartongin ja nestepakkauskartongin kysyntään, jonka ennustetaan kasvavan alan keskiarvoa nopeammin.

Investointi on osa Consumer Board -divisioonan kasvustrategiaa kilpailukyvyn ja kannattavan kasvun ylläpitämiseksi. PE-päällystyksen lisäkapasiteetti mahdollistaa myös muun muassa innovatiivisten uuden sukupolven biopäällysteiden tuotekehityksen.

Investointi aloitetaan vuoden 2016 toisen neljänneksen aikana ja se saataneen päätökseen vuoden 2017 viimeisen neljänneksen alussa. Investointi on linjassa konsernin aiemmin ilmoitettuun 680–720 miljoonan euron investointiennusteeseen vuodelle 2016.

Liisa Nyyssönen, johtaja, Suomen mediasuhteet, puh. +358 40 544 3491

Sijoittajatiedustelut:

Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 2046 21242

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteemme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia tuotteita ja palveluja, jotka perustuvat puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.
storaenso.com

Liisa Nyyssönen