Stora Enso investoi uusiutuvaan energiaan Zdirecin sahalla Tsekissä

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 21.7.2011 klo 12.59

Stora Enso jatkaa Puutuotteet-liiketoiminta-alueen kannattavuuden parantamiseen tähtäävän strategiansa toteuttamista rakentamalla yhdistetyn lämmön- ja sähköntuotannon (CHP) voimalaitoksen Zdírecin sahan yhteyteen Tšekissä. 21 miljoonan euron investointi tehostaa tehtaan energiantuotantoa ja -käyttöä parantamalla lämmön saatavuutta.

”Zdírec on yksi tärkeimmistä sahoistamme, jolla sijaitsee myös puurakentamisen jatkojalostustuotantoa (KVH). Saha on sijainniltaan kilpailukykyinen, ja kestävään energianhankintaan tehtävä investointi on looginen askel yksikön kehittämiseksi. Uusiutuvan energian tuotanto ja myynti paikallisille sähkönjakelijoille parantavat entisestään yksikön kannattavuutta”, sanoo Puutuotteet-liiketoiminta-alueen johtaja Hannu Kasurinen.

Investointi käynnistyy vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä, ja sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen aikana. Uusi CHP-voimalaitos käyttää polttoaineena sahauksen sivutuotteita, ja valmistuttuaan se varmistaa yksikölle lämmön ja sähkön täyden omavaraisuuden.

Hannu Kasurinen, johtaja, Puutuotteet, p. 02046 21222
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242
Päivi Kauhanen, viestintäjohtaja, p. 02046 21292

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker.
Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.